GBG Postad 30 mars 2010 Postad 30 mars 2010 Hej jag har några frågor. Jag har massa dv-band dom flesta är från panasonic, men har även några sony och tdk. Kan banden ta någon skada om jag spelar upp olika band i samma kamera? Kan kameran göra skada på banden om kameran är dålig? Om ett band blivit förstört och jag kör det i videokameran och sedan kör ett annat band kan det ta skada då? Hur är hållbarheten på dv-band kommer det ge upp om jag kollar på det ofta och spolar fram och tillbaka? När man ska lagra ett filmat band ska man spola tillbaka till slutet på banden? Är det nödvändigt att göra backup på alla band dvs att lägga in dom på en hårddisk? Tacksam för svar då jag har filmat sjukt mycket och vill behålla dom tills jag blir gammal gubbe =) 0 Citera
Pehrbau Postad 30 mars 2010 Postad 30 mars 2010 Jag är redan gammal gubbe och har ca 200 dv band liggande. De äldsta är nästan 15 år gamla och där kan jag utan problem fortfarande hitta clip som jag enligt mitt register vet var de skall ligga. Men jag spelar bara in en gång på mina band. Banden är känsliga och varje gång de körs i bandspelare så slits de en aning genom friktionen mot rullarna och att de passerar magnetiska poler. Detta till skillnad mot hårddisken där läshuvudet inte ligger emot själva ytan. Förvara banden i en jämn temperatur och inte i närheten av magnetiska fält och använd dem inte i onödan så räcker dom länge. Pga jordmagntiska fältet så kommer de så småningom att tappa magnetisering. Ett digitalt band har inspelats med höga nivåer till skillnad mot ett analogt band där små nivåskillnader i fältstyrkan får en större inverkan på utsignalen. 0 Citera
GBG Postad 30 mars 2010 Författare Postad 30 mars 2010 Jag är redan gammal gubbe och har ca 200 dv band liggande. De äldsta är nästan 15 år gamla och där kan jag utan problem fortfarande hitta clip som jag enligt mitt register vet var de skall ligga. Men jag spelar bara in en gång på mina band. Banden är känsliga och varje gång de körs i bandspelare så slits de en aning genom friktionen mot rullarna och att de passerar magnetiska poler. Detta till skillnad mot hårddisken där läshuvudet inte ligger emot själva ytan. Förvara banden i en jämn temperatur och inte i närheten av magnetiska fält och använd dem inte i onödan så räcker dom länge. Pga jordmagntiska fältet så kommer de så småningom att tappa magnetisering. Ett digitalt band har inspelats med höga nivåer till skillnad mot ett analogt band där små nivåskillnader i fältstyrkan får en större inverkan på utsignalen. Nu fick man lite mera klarhet. Jag spelar också bara in en gång per band. Du vet inte hurvida banden skadas om jag kör i en dålig kamera. Låt oss säga att jag spelar upp en band som har ränder och sedan spelar upp ett frisk band gör det något? Funderar nästan på att skaffa mig en hårddisk och överföra alla filmer. Slipper man ju nöta på banden samt att man har en extra backup. Men fyfan kommer ta många timmar att importera =) 0 Citera
Pehrbau Postad 30 mars 2010 Postad 30 mars 2010 BAnder kan skadas om trumman som bandet löper runt inte är ren. Vissa band har en beläggning som kan lämna rester på trumman. Det kan vara en fördel att hålla sig till de fabrikat av band som man är nöjd med. Om bilden från ett band har "ränder" så kan det bero på föroreningar och då kan det gå att köra en "tvätt"-kassett med litet tur. Det finns sådan i handeln. Det finns säkert anvisningar i kamerans manual. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.