Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag sitter och jobbar med en film som är filmad 1994

Vi har importerat filmen i Premiere.

Musik och tal ligger alltså på samma ljudspår. (finns bara ett ljudspår)

På vissa ställen är musiken för hög när någon pratar.

jag undrar om det finns någon som vet hur jag ska kunna separera musiken från talet i programmet Soundbooth eller Soundtrack Pro

Jag vill kunna sänka musiken så vi hör vad personen säger

Någon som vet ?

All hjälp uppskattas verkligen

Posted

Det blir attans svårt :(

Det korta enkla svaret är att det inte går.

Det längre svaret skulle kunna vara att om det är orginalinspelningen av en låt, som bara är pålagd utan massa extra jox på. Så kan du ju alltid prova att importera in samma låt (måste vara exakt samma inspelning) och sedan slå ihop stereospåret till mono, synka upp mot ditt ljud som du har tillsammans med talet så dina två musikspår ligger exakt i synk. Sedan fasvänder du den nya musiken och testar att lyssna på alltihopa och förhoppningsvis så släcker du ut all musik. Men somsagt det är ganska långsökt att det ska fungera med tanke på att om fasutsläckningen ska funka så bör ljudvågorna vara nästan identiska, annars får du massa skumma fasfel och så låter det bara konstigt av alltihopa. Men testa då det är enkelt.

Posted
Det blir attans svårt :(

Det korta enkla svaret är att det inte går.

Det längre svaret skulle kunna vara att om det är orginalinspelningen av en låt, som bara är pålagd utan massa extra jox på. Så kan du ju alltid prova att importera in samma låt (måste vara exakt samma inspelning) och sedan slå ihop stereospåret till mono, synka upp mot ditt ljud som du har tillsammans med talet så dina två musikspår ligger exakt i synk. Sedan fasvänder du den nya musiken och testar att lyssna på alltihopa och förhoppningsvis så släcker du ut all musik. Men somsagt det är ganska långsökt att det ska fungera med tanke på att om fasutsläckningen ska funka så bör ljudvågorna vara nästan identiska, annars får du massa skumma fasfel och så låter det bara konstigt av alltihopa. Men testa då det är enkelt.

Hej tack för svar

jag ska testa ditt tips men jag har efter ett långt sökande på nätet insett att detta är nästan omöjligt.

Det är taskig ljudkvalite då filmen importerades från ett VHSband och musiken ligger nästan på samma frekvens som rösten. Men jag får la leka lite med en Eq eller något för å se om jag kan göra NÅN skillnad

Tack :)