Freddeme Postad 2 mars 2010 Postad 2 mars 2010 Hej! Jag håller på att överföra alla mina videofilmer och VHS-kasetter till hårddisken med Pinnacle Studio 12, jag har sparat filmerna i MPEG (AVI så blir de för stora 10-20 GB). Men nuy är filerna på 4-6 GB, finns det något program som gör filerna mindre utan kvalitéts förlust ? Jag har några filer på 5-6 GB som jag skulle vilja bränna på en vanlig dvd, men de är ju för stora, någon har sagt att man kan omvandla till wma, men är det ett bra sätt och hur gör jag i så fall ? Tacksam för all hjälp. /Fredde 0 Citera
Kimster Postad 2 mars 2010 Postad 2 mars 2010 Det finns 1000 olika sätta att komprimera en fil. Tala om först hur du vill använda filerna. Sen får du räkna med att komprimering innebär normalt alltid en viss kvalité-förlust, man kan inte äta kakan och behålla den. Men beroende på originalfilens ursprungskvalité och vad man vill göra med filerna kan man välja en komprimering som mer eller mindre ser lika bra ut som originalfilerna. Om de ska till DVD-video så löser oftast DVD-programmet komprimeringen. Annars finns det allt från gratisprogram till dyra programsviter som löser komprimeringen på bra sätt. Pinnacle Studio borde ha någon funktion för export till t.ex. WMV eller MP4/H264 format. Annars finns t.ex. MPEG-streamclip, gratisprogram som kan göra en hel del. Det finns ett annat gratisprogram som heter SUPER. Oavsett så finns det väldigt mycket information på nätet om detta redan, allt från enkla guider till know-how, till vetenskapliga dokument. Om du undrar något så var så specifik som möjligt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.