Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kan importera filmerna till PP CS4 nyuppdaterad version och när jag ska spela upp i sourcemonitorn så stannar bara bilden och fryser medans ljudet kommer hackvis, försöker man spela igen så krashar programmet.

Filmerna är i HD så jag öppnar nytt projekt i HD, har prövat alla varianter med samma resultat. Spelar jag upp klippen med VLC så laggar det riktigt mycket..

Märkligt jag kan redigera det mesta tycker jag på min AZUS 4gb ram endast ett halvår gammal.

MTS-filer (hd) från min nya Canon Legria HF200 jobbar jag som smort med, inga problem.

Om någon har tid att slänga ett öga på en testfil på 10 mb så har jag klistrat in länken nedan:

http://jarnaskogen.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=12&Itemid=58

Postad

En liten ovanlighet faktiskt (som tur väl är kanske) Det är nämligen h264-kodec inbakad i en AVI-container. (Dicas H.264 för att vara exakt) Varför man ens väljer det formatet är väl för man anser att dicas har en bra komprimerings-algoritm för H264-standarden. Kanske var billigast? Kanske har något med att betala royalties till MPEG också, jag vet inte. Dicas påstår på deras hemsida att de har en mer effektiv h264... så ja.. jag vet inte som sagt.

Oavsett så ställer det till det tydligen.

Vilken kamera är det?

Vad beträffar Premiere så tror jag det har lite med samma att göra som med Canons MOV-filer. Premiere har svårt att packa upp det i realtid. Max du får rätta mig här, men det verkar vara något mysko. Eller så är det kombinationen AVI-Dicas H264 som ställer till det. För avkodningen verkar lite skum. Om man kan transcoda om det till ett annat format borde det lösa sig. Men jag stöter själv på patrull där med Procoder, där den genererar en fet grön linje mitt i videon. Så något är mindre bra med det formatet.

Dock spelar filen upp sig utmärkt i min VLC.

Postad

Jag vet inte om lösningen ligger närmare nu men det är ofattbart att en kameratillverkare kan framställa produkter som inte är kompatibla med de största redigeringsprogramvarorna...

Förresten modellen på kameran är: Toshiba Camileo h20

Postad

Tack för det Kimster! Nu har det efter mycket om och men slutat med att jag tagit hem AVS Videokonverter 6 och gjort om filerna till mpg och det går fint att ta in dem i PP CS4, inga problem, både ljud och bild kommer med.

MEN, nu går det inte att skicka ned utvalt stycke från source-monitorn till timelinen.. Endast video fastnar där. Det är inte som i SC3 där man kunde ställa in om det var ljud, bild eller båda som skulle sändas ned, den valmöjligheten är borta, istället så finns två ytterligare knappar ovan där man kan dra valfritt ner till timelinjen.

Men när jag försöker komplettera video med ljud genom att i efterhand dra ljudet till timelinen så fastnar den inte på det spåret jag vill utan den skapar ett helt nytt spår och lägger sig där...

Det är dock inga problem med alla mina andra filmklipp, det är endast de nya som är konverterade.

Postad

Ok, det har förmodligen att göra med att de är i mono och Premiere har Stereo-spår som standard högst upp. Detta går att fixa till (kanske Max kan berätta bäst hur) så att dina mono-klipp blir ett stereo-klipp istället. Men för din del borde de inte spela någon roll utöver att den bara skapar mono-spår under istället. Du kan i Premiere duka om dem och även ta bort och lägga till både mono och stereo spår. Att det är ett mono-spår ser man genom att den lilla lilla högtalarikonen på spåret är bara "en" högtalare, medans stereospår har "två"

Postad

Ja visst Kimster, så klart! Det borde jag fattat men när man inte hittar glasögonen man letar efter så sitter de ofta på näsroten och flinar :-)

Jag fixar det där med mono och stereo i PP så det är lugnt, jag kan också vara lite på förkant i processen och ställa in stereo när jag konverterar...

Tack Kimster, ha en bra filmkväll!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...