Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är ganska novis på filmande men kom på en idé som innebär att jag först spelar in mig själv i mitt rum när jag spelar gitarr(detta videoklipp kommer att heta film 1). Sedan spelar jag trummor till film 1 och samtidigt som jag filmar mig själv från exakt samma vinkel (detta blir film 2) som förut och sedan lägger ihop båda dessa klipp så att det ser ut som att jag spelar med med mig själv från film 1. Alltså jag vill att slutresultatet blir en enda video av mig, den ena mig spelar trummor och den andra spelar gitarr. Och detta gör vi tillsammans i samma klipp. Vilket redigeringsprogram ska man ha och hur gör man detta?

Tack på förhand,

Dennis

Postad

Du kan nog göra det i vilket program som helst - även om jag är en förespråkare av Premiere CS4.

Det du däremot bör tänka på är att försöka filma med en jämn bakgrund och sträva efter att få bort alla skuggor. Exponering och belysning är alltså viktigt!

Exempelvis gör du detta mot helvit eller svart bakgrund beroende på vilken stil du vill ha - sedan lägger du klippen bredvid varandra och beskär respektive "bandmedlem" och placerar ut dessa där du vill ha dem.

Detta kan vara svårt med andra typer av bakgrunder eller med ojämn belysning!

Du bör också vara aktsam på att inte ha för yviga rörelser - för då kan det vara svårt att placera "bandmedlemmarna" bredvid varandra utan att behöva använda rotoscoping.

Lycka till!

Postad

Premiere klarar detta galant, men kan göras i vilken redigerare som helst som har någon form av maskningsfunktion - som nämns.

Om det inte stör att demonstrationen är på engelska så kan du kolla in den här guiden från BRA Productions och hur det görs i Sony Vegas:

http://www.braproductions.net/apps/videos/videos/show/6579210-sony-vegas-how-to-clone-yourself

Så rocka på - både du och din klon ! :)

--- dkj ---

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...