Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är så att jag under senare tiden blivit mer och mer intresserad av film och jag vill helt enkelt vara en del av branschen. Filmskapande är det jag gillar mest och skriver även en del hemma. Problemet är att jag går Samhäll nu sista året på gymnasiet och jag har ingen erfarenhet alls av film som jag vill läsa på högskolan sen.

Vad kan jag göra nu på sidan av skolan som total nybörjare? För jag vet att det är svårt att komma in på bra skolor och så men det måste finnas NÅT jag kan göra nu eller? Jag bor i Göteborg då. Hur börjar man egentligen? Finns det inga ställen man kan gå till där folk är i samma situation som man får nån grundutbildning inom film? Eller enstaka kurser man kan välja hela tiden. För även om man söker till nån filmlinje på en folkhögskola vill väl dom att man ska ha NÅN slags tidigare erfarenhet eller? Man kan väl inte bara gå dit och säga att man gillar att se på film och kan skriva lite på datan?

Hoppas jag inte är för jobbig:P Tacksam för alla svar

Postad

så här säger skurups folkhögskola. Filmlinjen.

Antagningen

Konkurrensen är hård om de 18 platserna. Du som söker får gärna ha någon grundläggande erfarenhet av filmproduktion. Utbildningar och erfarenheter från andra medier är också meriterande, t ex foto eller ljud. Du kan också ha dokumenterat ditt intresse med teoretiska studier inom film- och medieområdet vid någon högskola eller universitet. Hänsyn tas inte i första hand till betyg och formella meriter. Det viktigaste är vad du presterar i de arbetsprover och intervjuer som sker i samband med antagningen. Då får vi en uppfattning om ditt bildsinne och kreativitet. Vi bedömer också din förmåga att organisera och genomföra idéer.

Jag antar att det är så hos de flesta, har skickat iväg mail till alla nu. Är det ingen som vet här var man kan få lite mer erfarenhet om man inte läst media på gymnasiet?

Postad

Vad tror du om Dramatiska institutet då? De har ju även utbildningar på basnivå som inte kräver lika mycket erfarenhet som de prestigefyllda programmen.

http://www.dramatiskainstitutet.se/web/Baskurs_i_film.aspx

"Vi tror att du är mellan 18 och 25 år och du har varit med och gjort minst en film tidigare."

Du kan väll göra någon eller några kortare film för att känna på hantverket innan du söker.

Har du kolat på http://www.folkhogskola.nu

Postad

mrzingo, det finns andra bra utbildningar. T.ex. Falun högskola.

Min syrra går andra året där och hon läste Handel-linjen på gymnasiet. Enligt henne och hennes pojkvän (som har mycket mer erfarenhet och gått medielinje) så lär man sig grymt mycket och är man duktig så får man relativt lätt jobb efter utbildningen

Edit: Har du något intresse så kan du börja filma det och sedan klippa ihop det. Jag t.ex. är intresserad utav skid- och skatefilmer, och jag tycker att mitt filmande inom just extremsport har utvecklat mig enormt mycket.

På så sätt så kommer du lägga märke till vilka fel man inte ska göra. Vad som ser snyggt ut. Vad som ser konstigt ut. Vilka klippningar som ser konstiga ut. Osv osv osv etc etc etc

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...