Hans Postad 24 januari 2010 Postad 24 januari 2010 Hej! Filmade en konsert förra året med ett band härifrån Göteborg. Nu vill de tydligen lägga 3-4 låtar från denna spelning på deras skiva som nu ska släppas i Japan. Jag har filmat konserten med min canon HV30, så det är nu HDV i 1080. De 4 låtar som är aktuella är dessa: pwd: marionette - drygt 13 minuter, som ska vara 3 eller 4 separata filer... Det finns ca 150mb över på skivan, dvs inte särkilt mkt. HUR ska jag konvertera/komprimera på bästa sätt? Deras managaer (eller liknande) bad att få dem i antingen mpeg eller quicktime. Använder Premiere CS4, men är VÄLDIGT kass på komprimering! Går det att få 13 minuter med hyffsad kvalite på ca 150mb i antingen mpeg eller quicktime? (kan ta bort en låt om det är så) Formatet skall ju vara standard då det inte skall krävas en massa konstiga codecs. Ni får supergärna vägleda mig lite! Såg i inställningarna för ex quicktime att det finns precis hur mkt inställningar som helst... Tack! Hans 0 Citera
Hans Postad 24 januari 2010 Författare Postad 24 januari 2010 ...om ni har någon idé/tanke/tips så skriv, för är helt vilse just nu! 0 Citera
Kimster Postad 24 januari 2010 Postad 24 januari 2010 Det där finns det ingen genväg eller manual till hur du ska göra direkt. Sånt måste man testa sig fram. Vad gäller format, så eftersom han säger MPEG eller Quicktime så innebär det ju stor variation på codec. MPEG4 H.264 skulle jag föreslå isåfall. Går att göra både i MP4-container och MOV-container. MPEG4 är en "fet" standard dessutom. Det är annars bara att sätta sig och börja komprimera. Prova olika bitrates. Gaffla dig fram. En hög en låg en mitt emellan. Jämför filstorlek och kvalité. Fintrimma medbitrates sen. Ja det finns mycket inställningar, men det är så komprimering funkar. Det är en del av att skapa digital film idag :) 0 Citera
ronnylov Postad 25 januari 2010 Postad 25 januari 2010 13 minuter och 150 MB, det blir 1,5 - 1,6 Mbit/s (beroende på hur man räknar megabyte) totalt för både bild och ljud. Det är lite för lågt för att bli vettig kvalitet med MPEG-2 men kör man h.264 med aac-ljud kan man få hyffsad kvalitet om man drar ner videoupplösningen litegrann. Eftersom det är musik vill man nog inte dra ner kvaliteten på ljudet för mycket så kör 160 kbit/s aac stereo för ljudet och sisådär 1350 kbit/s medel bitrate för h.264 video i upplösningen 640x360 så blir det nog rätt så hyffsat. Muxa det till mp4 så funkar det i quicktime också. 0 Citera
Hans Postad 26 januari 2010 Författare Postad 26 januari 2010 Tack för infon! Inte helt lätt det där... 0 Citera
Hummel Postad 26 januari 2010 Postad 26 januari 2010 Tack för infon! Inte helt lätt det där... Gå till http://www.apple.com/trailers/ och ladda hem lite olika filmer så ser du vad man kan åstadkomma vid olika bitrates och storlek codecs (h.264 är nog den codec som du finner där). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.