Affedeaf Postad 22 januari 2010 Postad 22 januari 2010 Hej! Är lite irriterad på keyning (Chroma key) När man filmar med Canon Legria HV20 i studion med grön bakrund som är näst intill rak, smått vågor vid nedersta, men ska INTE störas något alls. Allt spelas in direkt på HDV format i extern hårddisken. Redigeras i CS 4.21 där lägger jag in filmen på Sequence nr 2 och där ser jag att filmen är toppenfin kvalitet, därefter hämtar jag en bakgrund som är byggt in i PDF fil med anpassning till hdv format, där lägger jag in i sequence 1. Sen lägger in chromakey på filmen S:2 (Ej på pdf fil), justerar om och bilden ser BRA Ut däremot blir jag lite irriterad att man ser ändå lite lite grönt på axlarna, runt huvudet, fingrarna när man rör sig så ser man hela tiden smått och grön som stör lite... Har justerat en massa olika och kommer ändå till samma resultat. Fick veta via en annan omväg att man kan hämta en tilläggsprogram som gör att man får en toppenfin kvalitet och då har man ingen "gröna strimlor" kvar... Men är osäker på detta. Vet ni något om detta? Tacksamt för svar! /Göran 0 Citera
Pehrbau Postad 22 januari 2010 Postad 22 januari 2010 Jag använder inte Premiere Pro men har ändå erfarenhet från ett annat program. Bakgrundsfärgen vid inspelningen bör vara helt skuggfri. Det underlättar när den tas bort genom keying vid redigeringen. Jag förmodar att det finns i Premiere CS4 liknande möjligheter som de jag använder i Edius Pro där man först lägger till den färg som skall tas bort och därefter lägger till de något avvikande färgnyanser som trots allt kan finnas. 0 Citera
Max_H Postad 22 januari 2010 Postad 22 januari 2010 Har diskuterats i oändlighet... men kromakey är en vetenskap och tyvärr är Color Key/Chroma Key effekten i Premiere Pro CS4 något "outdated" (en ny har sneak-visats på IBC-mässan i sept förra året). Därav väljer många att använda exempelvis After Effects eller motsvarande alt en extra plugin. De gröna strecken kan också bero på att du renderat materialet med fel fieldorder. //Max 0 Citera
Hummel Postad 22 januari 2010 Postad 22 januari 2010 HDV är ett besvärligt format att key:a då det är väldigt hög komprimering på färgen. Sedan är samplas inte chroma så ofta heller, vilket bidrar till problem. För ett bra resultat är det viktigt att man är VÄLDIGT noga med ljussättningen. Undvik skuggor på "green screen", det skapar problem om du har skuggor i det "gröna". 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.