Jump to content

Nybörjare i filmskapande (Canon Legria HFS-10)

BrandonWalsh

Recommended Posts

Hej, min första post här.

Jag har länge funderat på detta med film och jag har slöskrivit lite kortfilmsscreenplays och så vidare. Nu har jag dock köpt mig en Canon Legria HFS-10 och börjat pilla lite försiktigt med den.

Eftersom jag är total nybörjare (har googlat en hel del,m en är fortfarande lite förvirrad) så ställer jag lite frågor här rätt ut. Jag hoppas det går bra och att min förvirring inte är allt för långt gången.

Många tycker man ska filma i "Cine mode" med 25P frame rate. Är det bara jag eller blir det lite halvsuddigt när folk rör på sig i detta läge? Är det tanken? Det verkar som det bara finns 50i och 25p på denna kamera, vad bör jag använda för en "spelfilmslook"? Horribelt generell fråga, jag vet, men detta med frame rate förvirrar mig litegrann överlag. För en snabbare sekvens med mer rörelser, bör något annat användas och bör man överhuvudtaget kombinera dessa olika lägen i samma film? (Cine mode samt de andra)

Om någon har några generella tips gällande denna kamera tar jag tacksamt emot sådana också såklart, har bara haft min i två dagar nu. En favorit är att kunna ratta fokusen manuellt med den lilla custom-ratten, går att göra mycket skoj depth-of-field saker verkar det som.

Tack för mig, så länge :)

Ingen ville svara, så jag svarar mig själv litegrann om vad jag lärt mig. Kanske hjälper det någon.

Shutter speed är viktigt, men kräver mer ljus. För att få oblurrade bilder av objekt som förflyttar sig snabbt bör man ställa upp den från default 1/50 (i min kameras fall i detta läge).

1/600 fungerar förvånansvärt bra på det mesta, men kräver ganska mkt extra ljus.

25p ser enligt mig lite bättre ut än 50i, detta kan dock vara ren inbillning.