Gå till innehåll

Digital8 kontra DV


Mickels

Recommended Posts

Hittade denna och kom underfund med vilket format som är bäst prestandamässigt. I denna som är från Lindqvist Radio o TV konstatera att Digital8 tål fler överspelningar än DV. Alltså kan man säga att Digital8 (D8) är säkrare än DV. D8an har ju bredare bandbredd o nästan samma hastighet som DVCAM.

Slutsattsen är då att det är ett bättre format men lite större och klumpigare.

 

Ja nu är vi där igen, vi går igenom samma sak, precis samma då VHS slog ut BetaMAX. BetaMax var ju bättre än VHS. Och nu är det likadant igen, att vi aldrig lär oss.

 

 

http://www.geocities.com/Hollywood/Lot/3535/FiLMaren/filmaren_2001_3.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstog inte riktigt inlägget. Men jag tycker absolut inte att D8 skulle vara bättre än miniDV! DV banden har bättre kvalité på banden och tål längre lagring! och har stöd för minnes chip. Men det känns som det kvittar för att det kommer alldrig komma en BRA kamera som stödjer D8, och MiniDV kommer "snart" att ersättas med något annat!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte alls säkert att DVband har bättre kvalitet. Hi8 vet man hur länge ungefär det håller. Mina har hållt i 15 år hittils, ett DVband vet man inte. Finns inga garantier vilket som håller längst, men man brukar sägatt magnetband över huvudtaget brukar hålla mellan 5-30 år. Beror också på hur man hanterar banden och lagrar dom.

 

Har läst i tester att D8 har just fördelen med att det är en beprövad teknik. Nu pratar jag heller inte om kameramodeller eller så utan bara själva bandenheten och banden. Sen vet jag att D8orna inte har så bra kameror numera, men det första årens modeller var väldigt bra funktionsmässigt på konsumentsidan.

 

Men har själv insett situationen och har planer att föra över allt på MiniDV tills vidare. miniDV har ju fördelen att det finns proffessionella användare till formatet och derför gör det svårt till att det försvinner snabbt. DigiBeta lagrar på samma typ av band som BetaSP som kom för ca 30 år sen. Det går att spela upp dom fortfarande. Förhoppningsvis kommer man inte med nya bandtyper när det gäller nya format utan återanvänder gamla band o lagrar nya format.

 

Det är tex mycke högre komprimering som görs i MPEG2 i kommande konsumentkameror för HDV och semiproffs. Nu vet man inte heller vilken standard det ska bli för HDTV, finns ju flera. Har hört att det finns två till format som har högre upplösning än HD.

 

Det jag egntligen menar är att man borde vara kritisk till nya format. Själv känns det som att ju mer utveklingen går framåt inom lagringsmedia desto ömtåligare och ohållbara blir det.

 

Jag tror många kommer inte ha lika mycket bevarat som när vi fotade med kemisk film i kamerorna. Kanske finns ingenting kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...