Gå till innehåll

Asfalt till väg


jepser

Recommended Posts

Hej!

 

Nu undrar jag följande: hur skapar man låtsas-asfalt? Det jag ska ha just nu är en landningsbana för flygplan. (Flygplanen är små som ni kanske förstår.) Banan ska vara omkring 40 cm bred, även om nu detta är oväsentligt. I alla fall, hur skapar man detta och får det hyfsat snyggt?

 

Och en fråga två kan vara hur jag sedan gör vägstreck, ska jag klippa ut en mall och rita i?

 

Tack!

 

Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Enklast är att använda sig av tjärpapp för takläggning. Problemet för dig kan vara att jag inte tror sådant kan köpas i mindre rullar. (de jag använder är typ en meter breda och 8m på rullen). Men om du kan gå förbi ett byggföretag eller byggplats och fråga, så tror jag inte de är så kinkiga på att donera eller sälja en meter.

Lade till en oediterad making of bild från senaste jobbet då jag använde tjärpapp så ser du det resultatet.

 

Andra varianten är att först måla underlaget helt svart. När det sedan har torkat blandar du ut lika delar trälim och vatten och flödar över hela ytan. Ganska mycket alltså, så att det blir hela pölar på ytan. Över detta strör du sedan vanlig sand. Bäst är om du kan strö det genom en sil eller liknande, men det är inte hela världen...

Peta inte på ytan med vare sig fingrar eller penslar, utan blås bort överflödig sand och/eller luta hela bottenplattan så att sanden rinner av. Sedan bör det hela torka i ett par tre timmar eller så.

 

Sedan kan du antingen spraymåla allting i gråton. Håll sprayflaskan en bra bit från plattan så blit det jämnare fördelat.

 

Eller så kan du blanda typ 5 delar vatten och en del trälim i en blomsterspruta och dusha över hela ytan. Låt det sen torka i ytterligare 2-3 timmar och måla det sedan med vilka färger som helst som är rejält utspädda.

 

Vad både sprayfärgen och/eller limvattnet i blomstersprutan gör är att det binder ytskiktet så att inte hälften av sanden ramlar av då du målar och hanterar plattan.

test.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket! Jag tror att jag kör på tjärpapp. Är detta rätt sort? Länk.

 

Hur får jag den lite ljusare? Så att vägen har använts ett tag och är lite sliten? Ska jag spraya ljusgrå färg på eller?

 

underlagspapp är mindre grov än takpapp

Så här ser iaf underlagspapp ut:

http://www.byggmax.com/image/products/534x534/17140-2_534x534.jpg

 

Så här ser takpapp (ytpapp) ut:

http://www.byggmax.com/image/products/534x534/17260-2_534x534.jpg

 

Men det bästa är ju om du går till nåt byggvaruhus och tittar på pappet själv, så ser du ju direkt om det ser ut som du vill ha det?

Eller nån byggfirma i närheten kanske har kvar rester som du kan få eller köpa billigt?

 

Jag har för mig att det även ska finnas gråaktigt takpapp, kanske nåt för en äldre väg?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag shoppar ofta på Byggmax och tror faktiskt det är precis den tjärpappen jag själv använder som du länkade till jepser. Fast den som jnse visade upp ser ju också ok ut. Den ser er dock ut att vara mer små platta stenar. Den jag pratar om ser i princip ut som sandpapper i ytskiktet.

 

NÄr du färgar in vägen ska du hela tiden använda dig av utspädda färger - Tänk akvarellmålning ungefär. Har du lagt en basic grå grund med sprayfärger så kan du skugga in lite hjulspår med en mörkare nyans, och toucha upp det med stor bred pensel.

Risken då man målar stora ytor så här är alltid att man kan få "skarvar". alltså synliga penseldragskanter som ser onaturliga ut. Men det går att motverka just genom att ha utspädda färger som flyter ut på underlaget.

Ett annat trick är att ta en bred pensel och helt enkelt måla över hela ytan med vatten innan man börjar lägga dig färg (inte FÖR mycket bara... lite fuktigt sådär). Den blöta ytan gör att alla färger man målar på flyter ut snyggt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...