Gå till innehåll

Gamla dv-band


sjondin

Recommended Posts

Jag hittade några paket med Panasonic dv-band uppe på vinden som har legat där några år. Min fundering är nu om dv-band blir sämre med åren, eller om de håller lika hög kvalitet som nyinförskaffade. (Band som köps kan ju antagligen ha legat några år på ett lager?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om det är exakt som rullband, men sånna köper folk på sig i hela serier (kan vara tusentals band) som sen används under rullbandarens hela livslängd...vilket är en jävla massa år :-)

Mina äldsta DV-band jag vet funkat väl var runt 5 år när jag spelade in på dom. Har fortfarande några kvar (köpte dom 2003, tror jag), så jag hoppas verkligen dom håller sig :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Något litet förändrar banden sig nog med tanke på inverkan från statiska magentfält t ex jordmagnetiska fältet. Ett band med digital information håller nog längre än ett med analog information. Jag har 13 år gamla DV band med gamla källdata som jag kan läsa utan problem. Använder mina band bara en gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nya band är inte magnetiserade alls, så sånna problem bör man inte få. Däremot så finns ju risken för vidare oxidering. Vet inte hur stor risk det är, men jag har jobbat på 20 år gammla (vill jag minnas) 2" rullband som lät helt jävla fantastiskt, så jag hoppas verkligen DV-band har samma livslängd råa :-)

 

Orsaken man köper på sig en hel serie från en & samma batch (helst hela batchen) med rullband är att varje batch, pga små små förändringar man inte kan råda över i produktionen, har lite olika krav på bias, en signal som gör att banden, ja all magnetmedia faktiskt, kortfattat, funkar som dom ska. Varje rullbandare kalibreras efter ett visst märke &, inte sällan alls, batch.

Det här gäller enbart för inspelning, för uppspelning funkar alla band bra, men det gör att om banden bröts ner med tiden, & då snackar jag åtminstonde 20 år, förutsatt att dom är förvarade torrt & svalt utan solljus, så skulle biasen ganska snabbt bli skev & sluta fungera som den ska.

Som jag sa, jag kan inte garantera att även DV-band har samma livslängd tomma, men det gör mig väldigt lugn om sånt :-)

Det äldsta rullband jag arbetat med, två rullar med artisten Karl Gerhard, var runt 50 år gamla vid tiden, & låt förvånansvärt bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Christian!

Du har säkert rätt och intressant att höra om de ca 50 år gamla banden.

 

Mitt inlägg var grundat på det faktum att de små magnetiska domänerna i materialet efter lång tid strävar att rikta in sig i magnetfältets riktning. Men, som sagt, jordmagnetiska fältet är ju väldigt svagt även om en kompassnål orkar röra sig. I förhållande till det fält som används vid inspelning så är det nog försumbart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...