Jump to content

Flygplansmodeller

jepser

Recommended Posts

Hej!

Till min film behöver jag små modeller av krigsflygplan som jag sedan kan använda framför green screen och animera i datorn.

Någon som vet något ställe/någon hemsida som säljer modeller av stridsflygplan?

Det ska vara moderna plan, alltså inte propellerplan.

Jag har googlat men hittade bara passagerarflygplans-modeller.

Tack!

Eftersom jag bor rätt nära det här stället, köper jag en hel del från:

http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1

Men de har även försäljning online.

Du har dels själva kategorin "metallflygplan" i vänsterkanten, men sedan finns det fler flygplan under kategorin "plastbyggsatser". Priset skiljer sig inte så värst mycket, så om du bara vill ha en så snygg modell som möjligt skulle jag rekomendera de färdigbyggda metallplanen. Blaska sedan över dem med lite kraftigt utspädd svart färg och torka av, så blir de ännu mer realistiska.

Kan dock poängteras att metallmodellerna är ungefär en tredjedel så stora som "standard" flygplans-byggmodeller i plast. Det kan ju bli ett problem om de ska interagera med normalstora modeller på marken t.ex. Med mindre (fast ändå detaljerade) modeller har du ju fördelen att du inte behöver så stor inspelningsyta, och kan filma i fler vinklar.

Tack så mycket, den länken var mycket bra. Känner dock att det blir lite dyrt med 250 kr för ett flygplan när det bara är en liten del av min film. Jag kanske får ta plan B och köpa byggmodeller i plast och limma ihop och måla.

Skulle det kunna funka? Förutom att jag måste vara väldigt noggrann för att få det snyggt, hur kan jag göra det extra realistiskt? Du sa något om utspädd färg, vad gör det för nytta?

Tack! :)

Happy New Year! :-)

Så mycket billigare blir det nog inte med plastmodeller, om du inte redan har alla färger och lim du behöver för bygget då vill säga. 150 för modellen (i bästa fall), superlim 40kr, bra minipensel för detaljer 25kr och så åtminstone 3-4 färgburkar av bättre akrylfärg för målning. Sedan är ju tid alltid pengar också, och bygget/målandet lär ta större delen av en dag om du ska komma i närheten av samma detaljrikedom som de färdigköpta metallplanen.

Det jag pratade om i målningsväg vad så kallad "Inkning". Det är en metod söm dels skuggar in kanter, sprickor och saker som till exempel galler. Dels gör det att flygplanet (i ditt fall) inte ser ut att precis ha rullat ut från fabriksgolvet. Det blir lite mer naturligt skitigt och ser använt ut.

Späd ut så du har ungefär dubbelt så mycket vatten som färg på penseln och blaska på med en bred mjuk pensel. Ser det ut att bli alldeles för mycket, så kan man ha lite hushållspapper redo och torka bort det värsta på stora platta ytor. Målet är att få in färgen i sprickor och små utrymmen, inte att det ska ligga heltäckande över hela figuren.