Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenixen!

Undrar lite över hur man sorterar upp klippen man filmat på datorn för redigering.

Typ gör man en mapp för varje scen? Eller hur gör man?

Tack!

Jesper

Postad

Jag vet inte om det finns något system för detta. För min del gör jag så här:

Jag har knappt 150 DV-kassetter med källmaterial som är skrivskyddade. Allt innehåll på dessa finns listat med kassettens tidskod för varje clip i en Excel fil.

När jag börjar ett nytt projekt lägger jag själva projektfilen på en partition på en av mina diskar där alla projekt finns samlade. Projektfilerna innehåller informatiion om var varje klipp som ingår i projektet finns lagrat.

Alla klipp som behövs för ett projekt lägger jag under en huvudmapp på en disk med tillräcklig plats för allt nödvändigt material (med undantag för stillbilder). Huvudmappen har samma namn som projektet. Under huvudmappen kan det finnas några få undermappar med namn som t ex "AfterEffect" (källklipp och resultat), "MPEG2" (med provbitar med inlagd tidskod) och några andra mappar som kan få namn för i projektet ingående större delar.

Att ha allt för många mappar tycker jag gör det svårare att komma ihåg var man skall leta. Åtminstone när man börjar uppnå en ganska hög ålder! Nu är det för vart projekt begränsat till en disk och några få undermappar plus tydliga filnamn.

Alla stillbilder samlar jag på en särskild disk eftersom de ofta kan användas i andra sammanhang och inte skall riskera att gå förlorade när man plockar bort en huvudmapp om det börjar bli ont om plats. Jag har flera externa diskar där jag brukar kopiera över huvudmappar när de inte längre är aktuella men finns kvar om man senare behöver ändra något.

Andra gör säkert på annat sätt men att man har system i namngivning och i filstruktur är viktigt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...