Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Jag är ett stort frågetecken, Fick ett tips här på forumet att jag skulle använda Moviemaker för att komprimera om wmv fil till avi. Men jag fick ett gott skratt, när testfilmen visades upp o ner! Hur gör man? Jag måste komprimera om, då det ska visas på TV!! Kanske en dum fråga till! blir kvaliten sämre om man komprimerar om flera ggr?? Mycket tacksam för svar.

Mvh Karl-David

Postad

Till vilken AVI-typ? (Törs man gissa DivX)

Komprimerar du Filmen 1 till Film 2 och sedan Film 2 till Film 3 så är svaret oftast ja. Absolut ja om du går från ett filformat till ett annat.

/Max

Postad

Tack Max för svaret! Om jag fattar saken rätt så står det på moviemaker DV-AVI Pal. Jag är inte så hemma på de olika formaten, så det finns mycket att lära för mig. Men det som jag behöver hjälp med, är att 3 st av mina videoklipp ska sändas på tv, de har hittat dem på min kanal på youtube. De vill ha dem så som de är redigerade, samt längd på filmerna.

Dessa är nerkomprimerade till wmv eftersom de har legat på min hemsida från början, dessvärre har jag inte de okomprimerade filmerna sparade, dock har jag originalfilerna på band, vilka jag alltid arkiverar. Min fråga blir, kan jag på ett bra sätt komprimera om dessa filer till AVI från wmv utan att de tappar allt för mycket kvalite och kan sändas på TV?

Har du något råd Max? eller någon annan? Hoppas ni förstår vad jag skrivit för det förstår jag nästan inte själv!! Förresten även Mpeg2 funkar också sa han till mig! Tack på förhand.

Mvh Karl-David

Postad

I det läget är det nog bäst om du kan ta originalfilerna från band och köra ut dom som om MPEG2.

Om du inte har haft en mycket hög kvalitet på Wmv-filerna kommer det inte att se ngt vidare ut.

/Max

Postad

Tack igen Max! Ok då blir det en massa arbete med att redigera om filmerna från originalband och sedan köra ner dem i AVI! Suck!! Dessutom försöka att få de så lika wmv sekvenserna som möjligt. En sista fråga. Är konvertering och omkomprimering samma sak? rent tekniskt?

Mvh KD

Postad
Är konvertering och omkomprimering samma sak? rent tekniskt?

Mvh KD

Tja... för det mesta.Konverterar du mellan två format sker det (nästan) alltid en omkomprimering.

/Max

• 3 veckor senare...
Postad

Jag måste ta upp den här tråden igen! Jag har uppenbarligen stora begränsningar i kunskap om komprimering? Jag kör på Pinnacle studio 11, har använt Pinnacle i många år och är faktiskt mycket nöjd. Eftersom jag gör naturfilm behöver jag inga egentliga effekter utan bara lite snygga övergångar.

Men till min fråga, jag har tidigare komprimerat ner alla mina filmer till wmv, detta p.g.a. att de skulle läggas upp på min hemsida. Nu har jag sedan jag lagt ut filmer på youtube blivit tillfrågad om filmer som ska visas på TV. Jag har experimenterat med originalfiler och renderat ner dessa till AVI men hur jag än gör får jag inte dem i 16:9! Jag har provat på många olika sätt, via moviemaker, via olika konverterings program men får det bara i AVI 4:3. Jag har alla inställningar på 16:9 men icke. 720x576.

När jag kör ner från original till wmv, inga problem! Jag skulle vara hemskt tacksam om jag kunde få hjälp med detta eftersom jag måste redigera om mina filmer från början och sedan ner till AVI istället för WMV. Detta är säkert enkelt om man bara visste hur man skulle göra. Jag använder windows mediaplayer men har provat många olika spelare och resultatet blir detsamma. P.s Från och med nu så sparar jag alla mina klipp i original D.s

Mvh Karl-David

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...