Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Hoppas jag är i rätt forum!

Jag skulle vilja bli glad om någon kunde förklara hur Windows Media Center i Vista fungerar. Jag har många funderingar kring detta.

Vi har en bärbar med Vista.

1, Vilken typ av kabel behöver jag emellan datorn och tv-n?

2, I vilket filformat och mapp ska jag spara familjens videoklipp för att kunna köra det via Media Center och se på tv-n utan kvalité förlust ?

3, Kan jag koppla en extern hårddisk med alla bilder, filmer och musikfiler som sedan kan spelas upp via Media center och sedan på tv-n ?

4, Måste jag göra några inställningar i Vista för att det hela ska fungera?

5, Var finns funktionen i Vista för att ha den bärbara datorn på även om man stänger den helt?

Tack på förhand!

Fredrik

Postad
Hej!

Hoppas jag är i rätt forum!

Jag skulle vilja bli glad om någon kunde förklara hur Windows Media Center i Vista fungerar. Jag har många funderingar kring detta.

Vi har en bärbar med Vista.

1, Vilken typ av kabel behöver jag emellan datorn och tv-n?

2, I vilket filformat och mapp ska jag spara familjens videoklipp för att kunna köra det via Media Center och se på tv-n utan kvalité förlust ?

3, Kan jag koppla en extern hårddisk med alla bilder, filmer och musikfiler som sedan kan spelas upp via Media center och sedan på tv-n ?

4, Måste jag göra några inställningar i Vista för att det hela ska fungera?

5, Var finns funktionen i Vista för att ha den bärbara datorn på även om man stänger den helt?

Tack på förhand!

Fredrik

1. Beror på vad du har för kontakt i datorn och vilken du har i TVn.

2. Beror på vilka codec du har installerat på datorn.

3. Ja

4. Ja, bildskärmsinställnigar för tvn, och lägga till mapparna på den externa hårddisken i mediabiblioteket.

5. Förmodligen i kontrollpanelen. Stäng av att datorn skall gå i vila när du stänger locket.

Är inte säker på att du hamnat i rätt forum men du akn säkert få hjälp ändå.

http://thegreenbutton.com/ är en bra samling av kunskap kring Windows Media Center.

/KN

Postad

Hej!

Tack för hjälpen!

Men när jag har sparat mina videofiler i avi format så blir de mellan 10-20 gb stora, kan man konvertera eller spara i ett annat format utan större kvalité förlust när man ser på filmerna via Windows media center ?

/Fredde

Postad
Hej!

Tack för hjälpen!

Men när jag har sparat mina videofiler i avi format så blir de mellan 10-20 gb stora, kan man konvertera eller spara i ett annat format utan större kvalité förlust när man ser på filmerna via Windows media center ?

/Fredde

Prova att konvertera dem till .mp4 med h264 codec. Det finns tusen program för detta. Googla video converter eller liknande.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...