Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När man använder extern LCD skärm vid filminspelning så är de ofta ett måste att använda sig av batterier för att förse skärmen med ström.

Vad tror ni om ett uppladdningsbart batteri med dessa egenskaper?

12v rechargeable battery

Max charge current 1C (2.0A)

Max discharge current 2.5C (5a)

Capacity: 1800mAh

Dimentions: 9.3cm x 6.6cm x 2.2cm

Jag visste inte hur man räknade ut hur länge batteriet skulle räcka till en LCD skärm 7 tum 12V DC 8W, så jag frågade en bekant och enligt honom så skulle batteriet förse skärmen med ström i cirka 2 timmar. Stämmer detta?

Är det någon här på forumet som skulle vara intresserad av ett sådant här batteri?

Pontus

Postad

Batteriets kapacitet går ned dels pga ålder/antal laddningar och dels pga låg temperatur vid t ex utomhusbruk. Batteriets typ avgör dess långtidsegenskaper. Två timmar fungerar nog i början av batteriets liv. Om skärmen används i låg omgivningstemperatur, t ex nedåt 0 grader, så sänks tiden dramatiskt.

• 3 månader senare...
Postad

jag köpte både min skärm och batteri på coollcd.com man köper då från kina. Jag är helnöjd med min skärm och batteriet fungerar perfekt. Vet dock inte hur länge, har inte testat det ännu, men det fungerade när jag filmade sist iaf.

• 2 veckor senare...
Postad

Använder du en "multi konverter" för nätsladden, den verkar ju inte passa våra Svenska eluttag? Funderar själv på att köpa från coollcd.com, efter ditt tips. Men funkar det bra och går att ladda batteriet?

Postad

de skickar en för svenska förhållanden. De skickar helt enkelt en som passa dit där adressen är, dvs skickar de till Sverige, så får man en nätsladd för svenska väggar.

Postad

Vi kan ta det toretiska.

P=U*I

Effekt = spänning gånger ström.

Detta ger att I=P/U

12 V och 8W betyder att skärmen drar 8/12 = 0,67 A

1800 mAh batterikapacitet betyder att batteriet kan leverera 1800 mA under en timme. Halverar man strömmen räcker det i två timmar.

Med strömmen 670 mA så räcker batteriet på 1800 mAh teoretiskt 2 timmar och 42 minuter. Men det är förstås nytt batteri vid optimal temperatur o.s.v.

Så 2 timmar är väl rimligt antagande i praktiken, då har man lite marginal i uppskattningen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...