vault35 Postad 2 november 2009 Postad 2 november 2009 När man använder extern LCD skärm vid filminspelning så är de ofta ett måste att använda sig av batterier för att förse skärmen med ström. Vad tror ni om ett uppladdningsbart batteri med dessa egenskaper? 12v rechargeable battery Max charge current 1C (2.0A) Max discharge current 2.5C (5a) Capacity: 1800mAh Dimentions: 9.3cm x 6.6cm x 2.2cm Jag visste inte hur man räknade ut hur länge batteriet skulle räcka till en LCD skärm 7 tum 12V DC 8W, så jag frågade en bekant och enligt honom så skulle batteriet förse skärmen med ström i cirka 2 timmar. Stämmer detta? Är det någon här på forumet som skulle vara intresserad av ett sådant här batteri? Pontus 0 Citera
Pehrbau Postad 3 november 2009 Postad 3 november 2009 Batteriets kapacitet går ned dels pga ålder/antal laddningar och dels pga låg temperatur vid t ex utomhusbruk. Batteriets typ avgör dess långtidsegenskaper. Två timmar fungerar nog i början av batteriets liv. Om skärmen används i låg omgivningstemperatur, t ex nedåt 0 grader, så sänks tiden dramatiskt. 0 Citera
ittzy Postad 17 februari 2010 Postad 17 februari 2010 vart hittade du de där batteriet? jag behöver nämligen också ett sådant :D 0 Citera
Octavianus Postad 18 februari 2010 Postad 18 februari 2010 jag köpte både min skärm och batteri på coollcd.com man köper då från kina. Jag är helnöjd med min skärm och batteriet fungerar perfekt. Vet dock inte hur länge, har inte testat det ännu, men det fungerade när jag filmade sist iaf. 0 Citera
charles Postad 28 februari 2010 Postad 28 februari 2010 Använder du en "multi konverter" för nätsladden, den verkar ju inte passa våra Svenska eluttag? Funderar själv på att köpa från coollcd.com, efter ditt tips. Men funkar det bra och går att ladda batteriet? 0 Citera
Octavianus Postad 1 mars 2010 Postad 1 mars 2010 de skickar en för svenska förhållanden. De skickar helt enkelt en som passa dit där adressen är, dvs skickar de till Sverige, så får man en nätsladd för svenska väggar. 0 Citera
ronnylov Postad 3 mars 2010 Postad 3 mars 2010 Vi kan ta det toretiska. P=U*I Effekt = spänning gånger ström. Detta ger att I=P/U 12 V och 8W betyder att skärmen drar 8/12 = 0,67 A 1800 mAh batterikapacitet betyder att batteriet kan leverera 1800 mA under en timme. Halverar man strömmen räcker det i två timmar. Med strömmen 670 mA så räcker batteriet på 1800 mAh teoretiskt 2 timmar och 42 minuter. Men det är förstås nytt batteri vid optimal temperatur o.s.v. Så 2 timmar är väl rimligt antagande i praktiken, då har man lite marginal i uppskattningen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.