Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja,

Nu var det dags att uppdatera hårdvaran från min dell vostro 1500. Jag har gjort en del research på datorsystem på min budget ~10.000 - 12.000 och utbudet är något begränsat. Mac är självklart inte tänkbart i min budget och jag ramla tillbaka på dell's hemsida och mer precis den nya Dell Precision T1500 http://www1.euro.dell.com/se/sv/foretag/4x_precn_t1500/fs.aspx?refid=4x_precn_t1500&s=bsd&cs=sebsdt1

Denna dator ska vara utformad för CAD och 3d applikationer och har möjlighet till raid programmerade hårddiskar m.m

Hur fyller den kraven för video redigering? Jobbar mycket i AE och premiere med ganska krävande codecs och projekt.

Ska tillägga att det jag har i åtanke är en Precision T1500 med maxat minne, nvidia kortet samt andra utbyggnader som hålls inom min budget.

Är detta ett bra alternativ? Finns det bättre?

Feedback är välkommen!

Mvh

S

Postad

Den ser bra ut, men inte klockren. Det är några saker jag stör mig på.

Du behöver självklart en egen och gärna lite snabbare disk för videomaterial. Jag skulle därför rekommendera att du hade en RAID lösning och då chassit är för litet för att hålla mer än två diskar så skulle jag rekommendera att du införskaffar dig en extern lösning och då får du problem utöver chassits storlek då det saknas E-SATA port/ar på moderkortet och som tillval. Därtill erbjuder datorn endast vanliga PCI-kortplatser som jag förstår vilket inte är optimalt i dagens läge för ett instickskort för E-SATA.

Bristen på E-SATA port är faktiskt riktigt uselt.

Vad klipper du i för programvara? Avid mår nog bra av ett Quadro kort, föredrar du däremot Premiere så skulle jag i den här prisklassen föredra ett betydligt kraftfulare GeForce för samma pris.

Att man därtill kan få datorn med maximalt 6GB ram är lite snålt. För en Intel I5a eller I7a med fyra kärnor skulle jag rekommendera minst 8GB (gärna 12 ell 16) för en enkel och problemfri miljö i t.ex. After Effects.

Din budget är dock rätt begränsad och datorn ser bra ut i sig och säg att du införskaffar en WD velociraptor disk som andra disk, maxar minnet till 6GB och pillar lite i inställningarna för AE etc så skall det nog bli en hyfsad redigering ändå och en bra prestandabost jämfört med nuvarande system.

Återkom gärna med funderingar och så, hoppas jag hjälpte mer än jag stjälpte, m.v.h. /Pontus W

Edit: Såg för övrigt att datorn i fråga vist har en PCI-Expressplats ledig, så det var ju bra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...