Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har lagt till några scener i ett inlägg längre ned som jag önskar att få lite hjälp med.

Det är första gången jag skriver manus så jag har säkert massa fel, var inte rädd för att säga vad ni tycker, jag vill ju lära mig. Sen om ni vill säga nåt om texten - om den verkar ok eller dålig, om ni blir nyfikna på mer eller inte orkar läsa förbi första kapitlet osv.

/Saron

ps. Det är en kärlekshistoria ds.

Papillonvisa.pdf

Postad

Kul med en till tjej här på sidan :)

Le chérie Papillon låter ju otroligt charmigt, en bra titel tycker jag. Men oj vilken monolog… för monolog får man nog klassa det som eftersom Tess inte säger mycket utan låter Belle babbla på nonstop. Om jag var Tess så hade jag somnat.

Vi tjejer brukar ju kunna prata igenom oss hela våra liv under ett toalettbesök (och sedan kan vi analysera de senaste fem minuterna av våra liv en hel kväll). Känns som om Tess borde veta det mesta av vad Belle berättar eftersom de åkt till Nice tillsammans . Tess är hennes förtrogna för det är uppenbarligen personliga saker som Belle delar med sig av så…

Mesta delen av dialogen skulle jag vilja påstå är bara för att förklara för oss ”tittare” och det bli inte bra. Visa istället för att berätta.

Om Belle dejtar en kille som har betydligt mer status och pengar än vad hon har så är det lätt att visa genom att hon har lite taskiga kläder speciellt i jämförelse men ringen och båten, hon passar inte in i den världen. Är hon oroad så kanske hon biter sig i läppen.

Det märks att det är första gången du skriver manus och att du är van att skriva annat. Kan tänka mig den här dialogen i en novell eller så, en inre monolog från hjältinnan men på film blir det lite märkligt.

Det är sällan längre monologer i film och man brukar inte öppna med dem heller. Det enda exemplet jag kommer på är Gudfadern som börjar med en längre monolog.

Kanske titta på några filmer som faller i samma genre för att se hur de börjar, är dem spännande? I så fall varför eller varför inte? Analysera filmer och se om det finns något du kan använda dig av. När dyker huvudpersonen upp, hur vet du att det är huvudpersonen och hur fort får du ett hum av hur hon/han är som person?

Är det en ren kärleksfilm eller är det en romantisk komedi? Försök att fast ställa detta direkt, är det ett romantiskt drama så kan den börja lite ”seg” men om det är en komedi så är det bäst om någon trillar eller liknade så att man snabbt vet vad man har att vänta sig.

Skriv gärna en liten synopsis (sammanfattning vad filmen handlar om) och posta igen. Tycker inte att historian verkar tråkig eller intressant, du har inte presenterat historian ännu, inga mörka moln på horisonten och inte heller någon presentation av karaktärerna. Tror bara att du behöver ta på dig manusförfattar-mössan och tänka lite annorlunda från hur du i vanliga fall brukar skriva en historia så blir det snart mycket bättre.

Postad

Tack för svaret!

Jag håller med dig fullständigt, måste lära mig att det inte är novell/roman utan manus. Jag vill gärna berätta mer än vad som behövs och har så svårt att klippa mina monologer.

Det gör ju ont att radera :r

Men det är bara att ta fram rödpennan, objektiv-glasögonen och manusförfattar-mössan och härja fritt :D

Synopsis kommer, måste bara se till att det inte blir en roman :p

Postad
Aliquando et insanire iucundum est

Väldigt sant!

Detta var riktigt bra för att vara första! Lite fel i visa scenrubriker annars så verka det vara en ok början på ett grovmanus. Det kommer vara kalas när du gjort de obligatoriska omskrivningarna ;-) Istället för att upprepa Shellys kommentar så instämmer jag med det mesta!

Långa dialoger / monologer är ju nödvändigtvis inte fel sålänge den förs framåt och inte känns överarbetad som den gjorde på sina ställen! Ta hjälp av en kompis och läs rollerna för varandra, då brukar man höra och märka vad som låter bra resp. dåligt.

Lycka till!

Postad

Tack så mycket!

Sitter och omarbetar hela dialogen, det ät inte en monolog längre och jag har i stort sett tagit bort ena kapitlet men skrivit två nya. Skaarbeta lite till på dem innan jag törs lägga upp dem för granskning :p

Vad gäller scenrubriker så är de också under bearbetning.

• 2 veckor senare...
Postad

Här är några andra scener ur samma filmprojekt.

Jag skulle vilja få lite feedback på vad ni känner för personerna, dialogen, situationen.

Känns det krystat?

Något bra?

Något sämre?

Förslag?

Något som jag skall tänka på?

Man blir så lätt hemmablind, framförallt eftersom jag skriver på flera scener samtidigt och sedan är man och pillar och ändrar i dem lite då och då :-)

Har skrivit lite bakgrundsfakta först i dokumentet. Inte en hel synopsis, men lite fakta i alla fall.

motetsthlmversion4.pdf

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...