Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har klippt ihop en video till ett skolprojekt där jag har samlat en mängd olika film och nyhetsinslag från tidigt 80-tal. Har hämtat från bla youtube och svt-play. Frågan nu är, eftersom det är olika ljudvolym på klippen, hur jag på ett enkelt sätt kan få samma nivån på alla klipp? gissar på att det har med "audio gain" att göra, men har inte riktigt listat ut hur det fungerar.

Finns det alltså någon metod för att få en jämn volymnivå som är samma på alla klipp?

Känns lite jobbigt att behöva justera det manuellt klipp för klipp...

Jag använder Premiere CS4

Tack!

/Hans

Postad

Jadu, tyvärr har du inte så mycket till val där...

På den gamla analoga tiden användes ibland compressor till sånt när folk ville lata sig, men det vore rena döden för dig eftersom det drar upp artefakterna & skiten i ljudet nåt grymt, så du måste ta det klipp för klipp.

Innan graphingen (automatiserad volymkontroll) red man manuellt på reglarna under mix. Var ett grymt kul sätt att jobba på (så länge man inte hade en dålig dag...), men inget jag saknar :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...