Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! jag försöker få ut min film för visning på projektor, benqw5000. full hd. Har en masterfil på 40gb från AE4 som jag måste komprimera, och använder Rhozet Carbon Coder. Men jag blir inte helt nöjd med resultatet. Filmen ska projiceras på 5 meter bred duk så man ser ganska tydlgt när det blir lite sämre. (lite mer flicker, brus etc) Filmen är svartvit. Har även hört att mpeg2 som jag använder inte är så bra på svärta. En ide jag haft är att ta in filen i MAC och kompressor för att göra en pro res komprimering. Men jag har bara pc eller twix att spela upp filmen ifrån så det kanske blir problem. Väldigt tacksam för svar! mvh jonathan

email; jonathan.lewald@kkh.se

Postad

Du har en master-fil på 40gb med svartvitt material, det säger ingenting om vad för kvalité det är på materialet eller om vad för format filen på 40gb är i.

Att veta upplösningen vore bra, eller menar du att materialet är i full HD (d.v.s. 1920x1080) liksom projektorn?

AE4, After Effects? 4 eller isf antagligen CS4?

Vad är det för material by the way, svartvitt vist men är det typ en gammal journalfilm, bara en massa rörlig 2D grafik, loggor etc dokumentärt TV materiel eller spelfilm inspelat med filmkamera? Är det mycket brus i bilderna, eller är de rena från artefakter och brus?

Gissningsvis så skulle jag hur som helst satsa på att exportera filen till mpeg 4 och då helst H.264 (Xvid och Div X funkar ok) och om det är fullt 1080 material med bra kvalité och inte allt för långt skulle jag satsa på en rätt hög bitrate upp mot 10mbit sek, om nu din PC eller twix pallar det.

Lycka till /Pontus

Postad

hej! ledsen jag är ny i forumet. jo, det är en lossless fil från after effects CS4, Windows for media. 1920 1080 50i square pixels. ca 200mb/s '

har provat h.264 i rhozet men det blir för mkt flicker i bilden. Filmen ska projeceras på en 5 meter bred vägg, hade det varit liten bild så hade jag varit helt nöjd med komprimeringen, men nu syns alla förluster så tydligt..

hoppas det blev lite tydligare.. har kontakt med ronnylov som rekommenderat avisynth och MEgui för fina komprimeringar. Svårt bara att fatt hur man gör :) mvh jonathan

Postad

Hej.

Ok, du säger att det är en lossless fil, säger mig inte så mycket. QuickTime, AVI?

Beskriv container d.v.s. QuickTime, AVI etc

Codec d.v.s. animation, M-JPEG etc.

Upplösning på 40GB filen, vad är den?

vad är original materialet, HDV?

Kanske skulle du inte förlora så mycket i så fall på att köra filen i 720 i stället för 1080, rättare sagt, det skulle du inte om det är interlaced video skjuten i 1080 HDV.

Hur som helst, vi kör 1080 for now.

Jag skulle råda dig att du tankar ut en PNG- eller ”ev för att spara lagringsutrymme” en JPEG-sequence från AfterEffects och det i 1920x1080 25p (glöm inte ljudet, kör ut det som wav eller aif). Eventuellt till en QuickTime Animation fil, även den i 1920x1080 25p.

Eftersom du skall spela upp den från en dator till en digital projektor anser jag personligen att interlace d.v.s. 50i bara ställer till problem.

Hur som helst. När du tankat ut till en sequence eller stor fil så lyfter du in den i After Effects igen och låter After Effects sköta kodningen. Du kan förståss använda ditt program med men hur det fungerar har jag ingen koll på, jag föredrar att använda Adobes Encoder ev QuickTime pro.

Ok nu tankar du alltså ut video igen som, om jag får föreslå: H.264

Format options:

Frame rate: 25

Field Order: None Progressive

Pixel Aspect Ratio

Bitrate Settings

VBR, 1 Pass

Target 10Mbit

maximum 20Mbit

Mbit inställningarna kan du höja för att förbättra kvalitén, dock blir filen större och tyngre att spela upp ju mer du höjer dem.

Var även noga med att Strech inställningarna anger width: 1920, height 1080

Det borde göra susen.

Lycka till /Pontus W

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...