Main_W Postad 4 oktober 2009 Postad 4 oktober 2009 Efter ha läst denna artikel om ett test för billiga batterier så kanske det är slutköpt med dyra AA batterier till trådlösa myggor och dyl. http://svt.se/2.22620/1.1705141/bra_betyg_for_billiga_batterier Vad tror ni? 0 Citera
Luzer Postad 4 oktober 2009 Postad 4 oktober 2009 Jag har kört mycket på Ikeas batterier till myggsändare, de funkar minst lika bra som duracells dyrare variant. Många dyrare batterier har jag fått för mig har snäppet högre spänning, kanske börjar på 1,6-1,7V istället för 1,5. Men till prylar där man inte behöver så hög spänning är det bättre med lägre från början men som håller längre. Annars är ju uppladdningsbara det billigaste nu, har en kollega som tar ljudet på wallander för tillfället och han har gått över helt till uppladdningsbart, funkar prima. 0 Citera
Main_W Postad 4 oktober 2009 Författare Postad 4 oktober 2009 Jag har faktiskt aldrig provat med uppladdningsbara batterier av den anledningen att någon har påstått de skulle fungera sämre (!!?). Tycker faktiskt att jag borde ha provat tidigare men ska nu absolut testa. Det är ju både billigare och bättre på alla sätt och efter att ha tittat på undersökningen ser man ju klart och tydligt att de dyra AA-batterieran endast är marginellt bättre än t.ex. IKEA-batterierna. Det marginalen betalar man 4 x mer i pris. Det är ju en klar blåsning! 0 Citera
Luzer Postad 4 oktober 2009 Postad 4 oktober 2009 Nackdelen med de laddningsbara är ju att de bara har 1,2 volt. Så om du har apparater som kräver 1,5 volt (eller ofta 3 volt eftersom man ofta seriekopplar batterierna) så kan det vara svårt. Men klarar man sig med 2,4 volt (1,2V x 2 batterier i serie) istället för 3 volt så brukar man inte märka någon större skillnad. 0 Citera
Christian van Caine Postad 4 oktober 2009 Postad 4 oktober 2009 Det där testet var inget vidare. IKEAs batterier funkade inte längre än 15-20 minuter för mig i min Fostex FR2. Billiga batterier jag köpte av märket Energizer höll i tio... Både Duracell & Philips håller dock i 2-3 timmar, men är fortfarande faktiskt inte ikapp de uppladdningsbara jag brukar köra med, Sony 2700mA. Dom håller en bra stund, dom :-) Testade även GP 2700 under ett project i somras, men dom var helt utslitna efter bara några veckor. De flesta jag brukar använda brukar hålla i ett år ungefär :-( SÅ jag skulle lätt & ledigt säga att dom billiga batterierna suger svullen purjo när man måste lita på dom. Även i min iRiver märker jag stor skillnad. Duracell, Sony, Philips & håller (nya) över 60 timmar (vilket är bättre än vad specarna säger!), medan billiga batterier sällan håller ett dygn. 0 Citera
Main_W Postad 5 oktober 2009 Författare Postad 5 oktober 2009 Nu är testet utformat efter 1.0 volt som max och inte mer, synd. Men jag blir fortfarande häpen över att de billiga batterierna är så pass bra i jämförelse med de som kostar 4 x mer. Det är ganska stor prisskillnad. Men visst produkterna i testet kanske inte kräver lika mycket ström som vissa ljudprodukter kräver. Jag ska dock köpa mig uppladdningsbara AA-batterier och prova, det vore otroligt praktiskt vad gällande myggor med sändare/mottagare. Det är en jobbig kostnad att köpa in batterier hela tiden och ha en ica-kasse med tomma AA-batterier efter varje inspelning. Jag använde en lite monomixer från Marenius som krävde ett 9 volts batteri. Den vägrade först fungera med ett "billigt batteri" med när jag bytte till en Duracell-batteri fungerade den. Om det var batteriet eller inte lämnar jag osagt men konstigt var det! Med tanke på att batteri kostnaden var högre än vad den kostade att hyra in så vore i det läget praktiskt med uppladdninsbara batterier. 0 Citera
Luzer Postad 5 oktober 2009 Postad 5 oktober 2009 När det gäller produkter som går på högre spänning, och kräver 9V batterier tror jag faktiskt man ska vara mer noga med att de verkligen levererar 9V, där kanske billiga batterier är sämre? En sak man får passa sig för med uppladdningsbara också är att det är någon stjärna som kommit på att de ska göra de batterierna lite lite tjockare än vanliga icke uppladdningsbara, så har man en grej där man precis får in ett par AA batterier (tex en frontline tranzport grrrr) så ska man tänka en eller två gånger innan man köper uppladdningsbara. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.