Marlon_Jonsson Postad 3 oktober 2009 Postad 3 oktober 2009 Hej allesammans, Har funderat på att köpa ett ND-filter till min kamera, sedan började jag forska vidare om filter och fastnade för polarisationsfiltrets effekt. Vad jag förstår har polarisationsfiltret lite av en ND-filter funktion i sig samtidigt som kontraster ökas och färgerna blir klarare. Vilket jag tycker är fint. Vilket filter bör jag införskaffa av dessa ? 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 3 oktober 2009 Författare Postad 3 oktober 2009 Filma i stärk solljus bl.a. men närj ga läsa om polarisation så verkade det väldigt intressant och då undrar jag om det går att att använda som alternativ till Nd eftersom båda sänker bländaren något 0 Citera
Kimster Postad 3 oktober 2009 Postad 3 oktober 2009 Ok. Då föreslår jag dig att köpa båda. Inget av dem ersätter den andres jobb. Polarisation-filter äter lite ljus ja, men det gör en massa andra saker också som att dämpa ett visst ljus/färg på vissa våglängder, som gör att t.ex. det blåa i himlen blir mer påtaglig. ND dämpar bara ljus utan att röra andra ljuseffekter/problem/färger. Men med ND kan du dämpa mer exakt och du kan bygga på olika grader av ND beroende på hur mycket ljus du vill plocka bort. Båda är jättebra filter, men ingen ersätter det andra. Experimentera är det bästa. 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 3 oktober 2009 Författare Postad 3 oktober 2009 Okej tack så mycket, får bli båda två då :) Tack för hjälpen 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.