Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej !

Jag är en stor nybörjare kring allt som har kring begreppet videokamera att göra. Jag tänkte först att jag kanske skulle beskriva mina användningsområden. Avsikten för inköpet av videokamera är att vi ska filma som en vanlig familj gör när den väntar tillökning, jag ska bli pappa :)

Vi har en tv apparat som klara av full HD, vi har ingen utrustning att bränna dvd-skivor i den kvaliteten, har bara en vanlig brännare på datorn så då misstänker jag att det inte finns så jätte mycket utrymme för mig att köpa en Full HD-kamera, men det är med detta som jag hoppas att få lite hjälp med, Vad ska jag köpa? Kostnad 2000-5000 sek, för mig är alla jätte fina och bra...

Tacksam för tips och direkta hänvisningar till produkter...

Mvh Martin

Postad

Jag skulle köpa en kamera med så bra bild (och då förstås HD) som möjligt oavsett. Det du vill bevara händer nu och går inte att spela in i framtiden! Däremot kommer du i framtiden att ha glädje av att du iallafall hade en bra kamera när du spelade in dina videos.

Tänk sedan igenom hur du ska arkivera ditt material. DV-band är inget vidare alternativ eftersom du ändå måste föra över till filer på dator för att vara framtidssäkrad. Spara allt på minst två olika fysiska diskar eller skivor. Efter hand som utvecklingen går framåt så kommer du behöva kopiera över filerna till nya lagringsmedia. Gör du inte det kommer allt säkert vara förlorat om en 10-15 år eller så. Detta eftersom de apparater du har då antagligen inte kommer kunna läsa varken diskar, skivor eller DV-band...

Du kan alltid redigera rdigera ner ditt material till SD om du har en gammal dator just nu. Om din dator klarar att spela upp i HD så kan du antagligen koppla den direkt till TVn. Det går också utmärkt att spara HD-video till vanliga DVD-skivor och titta på dom i en AVCHD-kompatibel bluray-spelare.