Gå till innehåll

Sony Vegas och bildrutor


copycat

Recommended Posts

Hej, jag har Sony Vegas Movie Studio Platinum 8 som jag håller på att bekanta mig med. Jag vill göra en kort animerad historia och kommer att använda mig av en Canon hv20. Jag har arbetat lite i Premiere för länge, länge sedan och då såg man alla bildrutorna (24/sek) på tidslinjen om man zoomade in ordentligt, kan jag jobba på samma sätt i Vegas? Hjälp?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar, det lät hoppfullt då jag precis hört motsatsen och att bara pro ska klara av det. När jag zoomat in som mest blir det mellanrum mellan bildrutorna, vad gör jag för fel? Kan du förklara för mig hur jag gör för att se 25 faktiska bilder på tidslinjen.

Mvh Johanna

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som även skrivits till dig under din andra öppna tråd i Videoredigering.

Jag drar ett exempel för dig på hur det ligger till.

 

Du har skjutit din videosekvens med en HV20, då antagligen under ett 50hz läge, lite förvirrande då du i denna tråd nämnt 24p anpassad tidskod, och senare 25p.

Vi antar en Europeisk HV20 i 25PF läge vilket inte är en native 25p signal, dock flaggad som det men det är ett annat fall.

 

Under Project Properties finns en flik som lyder: "Ruler", väl där inne finns ett fält följande: Ruler time format.

Se till att denna inställning ligger på SMPTE EBU (25p video), detta för att matcha en digital 25p antagen videoström. Se givetvis även till under Project Settings huvudflik att: resolution, framerate samt pixel aspect ratio matchar din inspelade videoström.

 

Testa nu att importera och på tidslinan skala ner en videoström till endast 1 sekund, zooma in TC fältet och se vad som sker. Exakt 25 frames skall visuellt dyka upp för användaren.

Jämför och se efter under Frame i Video Preview rutan genom att vid inzoomat läge gå frammåt i sekvensen.

 

Du påstår "ett mellanrum mellan varje frame" i tidslinan.

Detta är endast för visuellt syfte för att lägga ett litet gap mellan varje avkodad bildruta, så att användaren vid alla fall skall kunna avgöra och med precision kunna klippa.

Med andra ord, detta är endast visuellt i Vegas gränssnitt.

Varje avkodad frame blir "independent" i tidslinan och kan användas för "Frame-acurrate" klippning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...