Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur lyckas man få sådan här skärpa?

Har det att göra med adaptern?

I mina försök med en HV40 har jag inte kommit i närheten av denna skärpa, dock utan adapter..

Dessutom blir mina videor något åt det ljusa hållet, obearbetat.

Postad
Hur lyckas man få sådan här skärpa?

Har det att göra med adaptern?

I mina försök med en HV40 har jag inte kommit i närheten av denna skärpa, dock utan adapter..

Dessutom blir mina videor något åt det ljusa hållet, obearbetat.

Skärpan är kanske inte allt för speciell i den där videon mer än att den är bra ;) Du har mestadels stillastående objekt och de har ett kort skärpedjup i filmen och det kommer (gissar jag) enbart från att de filmar med en adapter med annan lins än du själv har.

När jag lägger upp shots för att ha knivskarp skärpa gör jag helt enkelt en inzoomning på objektet, ställer skärpan manuellt så klart och sedan i inzoomat läge använder jag extended focus för att göra den helt peeerfekt. (Denna funktion vet jag bla Sony FX1 och kameror uppåt i prisklassen har) Tyvärr är det ganska många kameror som har problem med backfokus så det kan vara värt kolla en extra gång.

Utöver detta hjälper det tycker jag om du har en lins som klarar macro läge för då går fokusplanet göra riktigt exakt. Bra att veta att med ett tajt fokusplan blir det också jäkligt lätt att små fel gör andra saker lite i oskärpa =/ I mitt fall senas gjorde jag en reklamfilm med 3 modeller varav den ena backade kanske 5cm mot de andra under inspelningen. I post såg vi då att den modellens fötter låg lite off fokus vilket jag inte kunde se under inspelningen då jag hade zoomat ut. Men det funkar iallafall bra tycker jag. (Kolla in Skopunktens reklam som börjar gå i Oktober)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...