Affedeaf Postad 3 september 2009 Postad 3 september 2009 Har kört tidigare med capture på CS3 utan några problem. OBS! Själv är jag ensam i studion och då krävs det väldigt mycket förbredelser bland annat vill se mig själv innan jag sätter igång med rec-knappen och kör vidare samt ser att jag finns inne i rutan så att säga. (Är teckenspråklig så att jag inte vill ha mina händer utanför rutan så att säga...) Nu har man installerat CS4 och det tar lite extra tid att lära olika verktyg samt kliar lite bakom min örat... 1) När man sätter sig i studion och ser att allt är i sin ordning, då klickar man på Rec-knappen, då dyker det upp en blå skärm med olika meningar. Första mening lyder så här: "Play on video hardware" och det är helt OK för mig men vill se ändå mig! Hur får man ta bort den "blåa skärmen"? Är det någon som vet? 2) Det finns tre olika val som man väljer att ha med ljud eller att inte ha med ljud dvs: Capture: audio and video och i CS3 kan jag bara klicka på videon och sen köra på utan några problem men här CS4 är det mer form av en skuggad på audio and video och där kan jag inte ändra.. Hur gör jag? 3) När jag har spelat in hdv på hårddisken och sen efter att ha redigerat o lagt in skärmen bakom mig (Chromakeying), sen konventerar jag den filmen ca 2 minuter och då blir det väldigt väldigt högt med minnesplats ca 80 mb och tidigare med CS3 var det ca 5 mb.. Har ändrat så mycket så jag kommer ingen vart, sen använde H264 då kom det ner till ca 7 mb med 1,25 i bitratio...Men ingen i Qucik time.. Suck.. Hur gör jag för att bibehålla kvalitet samt ha mindre minnen eller är det HDV som är boven? Tacksamt för all svar! /Göran 0 Citera
Max_H Postad 3 september 2009 Postad 3 september 2009 1. Går inte. (Irriterande men sant). Du kan dock köra Capture i OnLocation istället - den är specialsydd för ändamålet med speciella funktiner för just "Direkt till disk" inspelning. 2. Bra fråga... vet faktiskt inte. 3. När du pratar "minnen" - menar du ram minne eller plats på hårddisken? HDV i sig tar precis lika stor plats i både CS3 och CS4. Med senaste versionen av Quicktime blir lite trassel i just Quicktime h.264 exporten så jag rekommenderar att du kör den preset som heter bara "h264" och inte Quicktime h.264. //Max 0 Citera
Affedeaf Postad 3 september 2009 Författare Postad 3 september 2009 1. Går inte. (Irriterande men sant). Du kan dock köra Capture i OnLocation istället - den är specialsydd för ändamålet med speciella funktiner för just "Direkt till disk" inspelning. 2. Bra fråga... vet faktiskt inte. 3. När du pratar "minnen" - menar du ram minne eller plats på hårddisken? HDV i sig tar precis lika stor plats i både CS3 och CS4. Med senaste versionen av Quicktime blir lite trassel i just Quicktime h.264 exporten så jag rekommenderar att du kör den preset som heter bara "h264" och inte Quicktime h.264. //Max 1. Ska testa! 2. Ok Då blir frågan "öppen" än så länge 3. Har testkört och det känns som om H.264 är en aning bättre bildkvalitet. Däremot tar det lite mer minnen än tidigare filmer som var producerat från CS3... T ex en film som är gjord i CS3 med 2, 30 min ligger det på ca 4 MB och nu i en film som är gjort på 25 sekunder ligger det på 4 mb, en skillnad på det här... 0 Citera
Max_H Postad 3 september 2009 Postad 3 september 2009 Har testkört och det känns som om H.264 är en aning bättre bildkvalitet. Däremot tar det lite mer minnen än tidigare filmer som var producerat från CS3... T ex en film som är gjord i CS3 med 2, 30 min ligger det på ca 4 MB och nu i en film som är gjort på 25 sekunder ligger det på 4 mb, en skillnad på det här... Skumt... och det var h.264 och samma storlek pixelmässigt och samma framerate i bägge fallen? För vi pratar om ett exporterat klipp? //Max 0 Citera
Affedeaf Postad 7 september 2009 Författare Postad 7 september 2009 Skumt... och det var h.264 och samma storlek pixelmässigt och samma framerate i bägge fallen? För vi pratar om ett exporterat klipp? //Max Ja ett exporterat klipp ja.... Och har testkört med Onlocation, det visar sig att det fungerar väldigt bra.(Bara det är lite synd att man får göra på det sättet) Då har det visat sig att filmkvalitet har förbättrats! Dessutom har nu "minskat med MB utrymme... Märkligt det här må jag säga! Nu ca 2 minuters film med chromakey i bakgrund och har nu lagt in på Flash version, då blir det ca 8 mb... När det gäller H.264 så är det ca 12 mb... Men jag får väl vara nöjd med bildkvalitet ändå! ;-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.