Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag håller på med ljudläggning av film (samt musik) och behöver framförallt till film en väldigt tyst preamp. jag använder digi002 men upplever dess preamp inte som något vidare och brusiga. detta speciellt då jag måste ha gainen rätt hög då ljuden jag spelar in oftast är bakgrundsljud och väldigt låga.

någon som har ett förslag på en gärna tvåkanalig väldigt tyst preamp i prisklassen 0-3000 kr. vet att det är inte en så stor budget men tänkte se om någon har någon idé.

tack för förslag

Per

Postad

Huh!? Skumt, den jag hade för ett gäng år sen var det brusigaste jävla as jag nånsin spelat in med, spöade till och med min första preamp, en Art TubeMP...& DET är en bedrift, det...

Har inte testat den själv (än), men Line Audio Design har en stereo-preamp som fått väldigt gott betyg!

Postad
Huh!? Skumt, den jag hade för ett gäng år sen var det brusigaste jävla as jag nånsin spelat in med, spöade till och med min första preamp, en Art TubeMP...& DET är en bedrift, det...

Har inte testat den själv (än), men Line Audio Design har en stereo-preamp som fått väldigt gott betyg!

Är inte jätteförvånad :) Har också haft en Art Tube som jag köpte på vendolin för 600 (!!) pix :) rörvärme my ass. Vi A-B testade lite budgetpreampar när jag pluggade där både art och marenius var med, och då hamnade marenius riktigt bra till (men med tanke på vad vi jämförde mot så ska man väl inte hylla marenius allt för mycket). Men det kanske finns olika bra modeller av dessa också.

Postad

jag har funderat lite på

Line Audio Design 2MP http://www.lineaudio.se/linepre.htm &

Aphex 207 http://www.aphex.com/207D.htm

micken jag använder är mestadels: audio technica AT825

med följande spec:

Signal-to-noise ratio: 70 dB, 1 kHz at 1 Pa

Open circuit sensitivity: -47 db (4.4 mV) re 1V at 1 Pa

Klarar line audio att förstärka den tillräckligt mycket. spelar in väldigt "låga" ljud ofta som t.ex. fotsteg och kanske en kylskåpsdörr som stängs som jag har till ljuddesign till filmerna jag gör.

någon som har erfarenhet av de båda preamparna?

vilken ska jag satsa på?

något annat?

tack för förslag

Per

Postad
jag har funderat lite på

Line Audio Design 2MP http://www.lineaudio.se/linepre.htm &

Aphex 207 http://www.aphex.com/207D.htm

micken jag använder är mestadels: audio technica AT825

med följande spec:

Klarar line audio att förstärka den tillräckligt mycket. spelar in väldigt "låga" ljud ofta som t.ex. fotsteg och kanske en kylskåpsdörr som stängs som jag har till ljuddesign till filmerna jag gör.

någon som har erfarenhet av de båda mickarna?

vilken ska jag satsa på?

något annat?

tack för förslag

Per

Jag har inte använt varken miken eller preamparna, men tänkte mest säga att förlita dig inte för mycket på faktabladen :) De flesta preampar brukar kunna förstärka i allafall 60dB men de sista kvartsvarvet på gainen kanske inte låter superbra utan har mycket brus. Så ta i lite i överkant när det gäller förstärkningen då du ofta inte kan använda den sista biten utan man får ofta ligga på kanske 85% annars börjar det brusa för mycket.

När det gäller låga ljud, så tänk även på att det inte alltid spelar så stor roll om du spelar in dessa lågt. Jag spelar in tramp hela dagarna och givetvis gainar jag på rejält och försöker utnyttja så många bitar som möjligt. Men dessa ljud ska ju även ligga väldigt lågt i mixen sedan, så de behöver inte vara jättehögt inspelade heller. När man spelar in klädprassel och liknande så ser man ofta knappt på vågformen att något är inspelat överhuvudtaget, men det betyder inte att det är fel inspelat.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...