Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Rubriken stämmer inte helt. Utan mitt problem är främst att jag behöver information angående överföringar av material mellan plattformerna FCP och PP CS4. Det är nämligen så att inom skolan använder vi FCP madens jag här hemma nyttjar Adobe produkter. Detta är för att jag har en dumburk (PC)...

Är det möjligt att jobba med redigering i FCP och sedan färdigställa efterarbetet i PP CS4?

Det fungerar ju med FCP och AE, visserligen blir det även från Mac till PC i detta fall.

Går detta utan att lida av allt för stor problematik?

MVH

Marlon Jonsson

Postad

Du kan gå från FCP > PPro CS4.1 genom att exportera en XML-baserat projekt från FCP. Obeservera att vissa begränsningar finns:

- Försök hålla effekterna till ett minimum i FCP. Ex slow mo är inte alltid korrekt.

- Vissa filformat stöds inte, bla HDV-filer, eftersom stödet för dessa filer installeras av FCP och fungerar inte alls i en PC. ProRes funkar om du har Quicktime 7.5 eller högre (dock inte att skriva till).

- Detta fungerar inte med FCP 7 (Final Cut Studio 3) eftersom Apple ändrat lite i sina egna XML-format så Adobe importer inte fungerar längre. Fix är på G men kommer nån gång i höst.

http://help.adobe.com/en_US/PremierePro/4.0/WSb4dbfa10359e7d701172e0811d0d1b59f7-8000.html

Obsevera att detta är one-way-only. Du kan mao inte gå tillbaka till FCP annat än via mycket begränsade EDL-filer.

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...