Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej Har gjort ett filmmanus. Nu undrar jag om det är korrekt skrivet för det vore trist om någon ville läsa det och la i från sig det p.g.a att det är inte är korrekt manuskriptat.

Så jag lägger ut första sidan här så ni som är vana manusläsare, kom gärna med kommentarer.

Tack på förhand.

1.EXT. STOCKHOLM. NATT.

Vi ser en vanlig kväll på Stockholmsgator i anslutning till en biograf. BJÖRN 50, välklädd, går på en trottoar. Han kommer efter en liten stund fram till en biograf och går in.

2. INT. BIOGRAF.

Vi ser en vanlig biograf där Björn betalar en biljett i luckan och fortsätter in i salongen, han sätter sig längst bak bredvid TRE VÄLKLÄDDA MÄN, alla kring femtio år gamla. De hälsar glatt på Björn, som glatt hälsar tillbaka.

Filmen i biografen börjar rulla.

Björn tillsammans med de tre välklädda männen tittar på filmen och vi flyttar från de fyra männen mot bioduken.

På bioduken ser vi ett fyrtorn som kommer närmare och närmare.

3. INT. BIOGRAF. PÅ BIODUKEN.

Vi ser ett fyrtorn i mörkret utan dörr där fyrtornslampan roterar. TED 40, en sliten man med rufsigt hår står högst upp.

Han håller krampaktigt i räcket och går runt och letar ångestladdat efter dörren som inte finns.

Till slut skriker Ted ut i ångest.

Postad

Ingen som vill ge någon kommentar? Ville bara veta om det är rätt formaterat.

Handlingen för övrigt är att den killen som är i fyrtornet har en mardröm, och vaknar ganska snart upp.

Varför det är en film i filmen vill jag tyvärr inte avslöja för det skulle avslöja för mycket.

Har hela manuskriptet färdigt, skrev ut det idag ( 150 sidor). Så om det nu mot förmodan är någon som letar efter ett udda manuskript till en Forrest Gump/ Young guns/ Bästa sommaren story med två lite udda killar som inte tycker de svenska reglerna och ansvar är någonting att ha så de bestämmer sig för att emigrerar till Thailand, med mindre framgångar.

Jag har lämnat ut ett ex till en trettioårig tjej, som skulle ge konstruktiv kritik innan jag ger mig på att pitcha den.

Mvh Only me

Postad

Grattis till det färdiga manuset! Jag kan inte säga om det är rätt formaterat, däremot kan jag säga att det var lätt att följa med i handlingen (lättläst). Det finns dom som mycket väl skulle kunna svara på din enkelt ställda fråga, men jag tror att dom är upptagna med att tjafsa på andra trådar, dom är väl lite grälsugna så här i sommarvärmen.

Är det någon som kan ge exempel på formalia när man ska manusskriva dialog mellan 2 eller flera personer?

Postad
Grattis till det färdiga manuset! Jag kan inte säga om det är rätt formaterat, däremot kan jag säga att det var lätt att följa med i handlingen (lättläst). Det finns dom som mycket väl skulle kunna svara på din enkelt ställda fråga,

Tackar, skönt att höra, för jag tror att om första sidan ser jobbig ut, då åker den nog ner i papperskorgen.

Du undrade om dialog mellan 2 eller flera personer. Vet bara hur jag har gjort. Så här kommer ett exempel på det.

Siv avbryter Gösta

SIV

Ja ja. Nu ska vi väl inte få en lektion i hur man lagar bilar...

GÖSTA

Va? Nä tänkte bara...

SIV

Men låt han här berätta färdigt och inte avbryta hela tiden

GÖSTA

Öhh... Nä, självklart inte. Tänkte bara...

Ted avbryter mannen försiktigt.

TED

Ingen fara. Tar gärna en lektion i hur man lagar gamla bilar.

Ted skrattar till.

Gösta och Siv ler förnöjt och nickar instämmande.

Postad

Hej. Det ser okej ut.

Dock en jävligt irriterande grej. Du skriver “Vi ser” mest hela tiden. Usch. Fy. Blä. Ta bort!

Folk i filmbranschen hatar sånt. Jag skrev det typ fyra gånger i mitt långfilmsmanus som jag lade upp här och folk irriterade sig på de få gångerna.

De har dessutom en poäng. Det är sällan nödvändigt och förstör istället läsningen.

Postad

Okej tackar.

Läste någonstans att det inte karaktärerna ser ska man skriva vi ser, men håller med om att det är jobbigare att läsa. Jag kikade igenom resten och det återkommer ungefär 100 gånger. haha.

Tack så mycket för hjälpen, om detta mot förmodan kommer att bli en film kommer du nog känna igen början ganska rejält.

Mvh Only me

Postad

Finns en massa matnyttigt här på forumet, hur man formaterar, och tabbar mm. Jag är inte så bra på ordbehandlingsprogram, så jag skrev allt i vänster kant. Sen när jag tyckte att dialogen flöt, så centrerade jag namnet och eventuell parantes under och tabba in dialogen 7,1 centimeter. Men finns program för det med.

Jag har läst dessa sidor ett antal gånger.

http://www.voodoofilm.org/filmskola/

Räckte gott och väl för att komma igång, tyckte jag. Sen att få den rätta pulsen så filmen andas hela tiden, och en plotpoint sen att andningen går upp på slutet, om det är en rysare, action eller skräck. Det får man väl försöka ha bra kritiker till, som man litar på.

Jag har skrivit med en riktig twist på slutet, gillar att det inte går att gissa sig till hur den slutar, plus att det jag har skrivit slutar alltid väldigt dåligt för protagonisten.

Lika med dramaturgin, händer det något som binder en publik?

Sen kan man ju titta på behållningen, tänk själv vilka filmer du kommer ihåg och vilka som du ser efter två år, och inte kommer ihåg att du sett förräns trettio min in i filmen.

Titta även om den är upprepande, och om karaktärerna kan byta plats? Kan dom de så är det en ganska platt film.

Någon sa: Titta på en skitkass film, och se vad som gjorde den så kass, sen gör du inte samma fel själv. Det har jag anammat, inte för om jag vet om mitt manus blev bra? Men jag tycker det. haha.

Är en glad amatör så detta är bara sådana riktlinjer som jag följt, men älskar film, allra helst bra film.

Good luck.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...