Gå till innehåll

filmskolor runtom i världen?


iPaul

Recommended Posts

Tja! hoppas jag kan få lite hjälp här med ett litet problem... jag söker efter en bra filmskola som jag kanske skulle kunna komma in på. Antingen i stockholm eller någonstans i som Usa, Australien, Asien (om kurserna är på engelska då) eller liknande. Bästa vore om dom var CSN-berättigade också eller vad det kallas. tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan, äntligen ett ämne jag har koll på.

 

På sfi.se (svenska filminstitutet) finns under filmfakta- filmlänkar listat en hel del filmskolor i Sverige och runt om i världen.

 

Annars så tycker jag att du ska kolla in cilect.org som har i stort sett varje seriös (större) filmskola i världen listad som medlem.

 

Fördelen är att även SFI är medlem i cilect, SFI räknas som en branchorganisation och eftersom att dom är medlemmar borde dom också kunna rekommendera de andra medlems skolorna.

 

Ett av kraven för att få en skola studiemedels berättigad från CSN är den kan rekommenderas av en svensk "branch organisation".

 

Alternativt ska skolan ha godkänd ackreditering, det kommer du inte att stöta på i första hand.

 

Måste också nämna att ovanstående gäller YRKESUTBILDNINGAR, Universitet och Högskolor är betydligt lättare att få studiemedelberättigade.

 

På filmmaker.com kan du läsa recensioner på hundratals skolor, för studenter av studenter.

 

Ska ge dig lite tips också;

 

Har du pengar så kommer du in på "Los Angeles Film School", verkar hyfsat trevligt och du undervisas av några av de största i branschen. Dyrt som fan men enligt tidigare elever kan det vara värt. Du får inte pengar av CSN för den här. Ett starkt + är dock att du får behålla rättigheterna på alla dina filmer, ganska sällsynt. Känns aningens för lätt att komma in, tåls att klura på.

 

Har du talang eller en förbannat stor tur så kommer du in på "London national school of film and television". Tar in cirka 6 elever till varje MA kurs, överkomlig undervisningskostnad och kommer att vara CSN berättigad (håller själv på och tjafsar om det nu - just in case).

 

Lycka till, hoppas du hittar nått som passar dig =)

Länk till kommentar
Share on other sites

ok tack så hemskt mkt :) synd att jag inte direkt badar i pengar... =/ så får se... ska kolla upp den där i london iaf! jag är rätt talangfull antar jag iaf... var bäst på redigering i klassen i gymnasiet iaf :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Europas två bästa är nog den i London och den i Lodz(tror ja) i Polen, där Roman Polanski bland annat studerade. Däremot kan jag säga att båda dessa skolor har terminsavgifter på runt 150-200 000 spänn, o då är det tre terminer per år.... i minst 2 år.. så det är väääldigt mycket pengar o glöm att CSN täcker det. lån, pappa betalar eller väldigt hårt arbetande innan. Men vilket det än blir lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...