Gå till innehåll

Ohm-tal i hörlurar...


Stoffie

Recommended Posts

Jag har väldigt länge tänkt köpa nya slutna hörlurar men det har inte blivit av. Det finns en sak jag funderar på och det är ohm-talet på hörluarna, motståndet i dem och om jag fattat rätt så betyder högre tal mer strömförbrukning. Inget problem när man sitter hemma med dem inkopplade i ljudkortet men jag brukar springa runt med min lilla zoom h4 ute och spela in.

Tänkte höra här om nån vet vad som funkar med små inspelare, risken är väl att volymen blir låg och att batterierna töms snabbt...

 

Har funderat på några Beyerdynamic modeller som finns i 80 och 250 Ohm varianter. Får man bättre resultat med ett 250-par om man har tillräckligt med ström? Fungerar 80 bäst till liten inspelare?

 

Kan nämna att jag hade tänkt att ha dessa både som studiolurar till ljudredigering på dator och som lurar till lilla inspelaren.

 

 

Tacksam för alla svar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ingen elguru, men tror det funkar så att har du lurar med större motstånd (högre ohm-tal), så behöver du ofta högre spänning, men inte lika hög ström. Ekvationen blir ungefär liknande som om du kör ett par lurar med lägre motstånd, då behöver du inte så hög spänning men å andra sidan drar lurarna mer ampere. U=R * I :)

 

Fast någonstans borde du ju ha rätt ändå, ett par lurar med större element drar ju teoretiskt mer ström än ett par hörsnäckor. Och dessa brukar ju ligga på typ 16 eller 32 ohm har jag för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren, det lutar åt ett par dt-250 men man blir lite sur på dem för jag var på väg att köpa dom för 1000 spänn i våras och nu ska alla affärer ha 1600, dåligt planerat av mig.

Såg att beyerdynamic har en model som heter dt-100 i 2 olika varianter en på 400 ohm och en på 16 ohm, på bilden verkar de ju vara lika stora...Hur fan går det till?

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, när jag köpte mitt första par låg dom på 2500:-, så det är fortfarande på rätt sida gränsen, beroende på hur man ser det ;-)

Måste säga, & det här är HELT min personliga åsikt, men jag är inte väldigt förtjust i DT100 faktiskt...

Dom är absolut inte dåliga, men dom saknar något i ljudet som gör mig lite obekväm med dom. Jag rekommenderar att testa dom först, du kanske gillar dom bättre!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...