Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

För er som är intresserade av att komprimera era filmer själva istället för att låta youtoube och liknande ställen komprimera dem åt er när ni lägger upp på nätet så kan jag tipsa om blip.tv som tillåter visning av filmer i originalformat. Om man då skickar upp dem som *.flv, alltså flash video så spelas de upp med hjälp av flash player som ju finns på de flesta datorer. Vill man ha bra kvalitet vill man dock använda h.264 vilket egentligen inte flv formatet stödjer men det funkar ändå med lite tricks.

Här är en guide på hur man kan göra:

http://alienbabeltech.com/main/?p=8123

Själv använder jag MeGUI för att skapa mp4 med x264 och AAC ljud.

Sedan kör jag MP4 fast start för säkerhets skull så den streamar utan fördröjning.

(Eventuellt är detta steg onödigt)

http://www.datagoround.com/lab/index.html

Och så ffmpeg för att omvandla mp4 till flv:

ffmpeg -i h264_aac.mp4 -vcodec copy -acodec copy h264_aac.flv

Men ffmpeg kan inte lägga till metadata i flv-filer så för säkerhets skull fixar jag detta med flvtool2:

flvtool2 -U h264_aac.flv

(Eventuellt är detta steg också onödigt)

När jag testat lite verkar det som en total bitrate på ca 1500 kbit/s inklusive ljud är rätt lagom på blip.tv (kör man högre bitrate som i länken ovan så får jag bara en massa buffringar och avbrott i uppspelningen). Så jag har gjort en test med 1350 kbit/s x264 samt 128 kbit/s aac. För att förhindra höga bitratetoppar (som kan orsaka uppspelningsproblem, alltså hack) körde jag med vbv_maxrate 1800 och vbv_bufferlength=1800 i x264 (vill att det ska gå att spela utan alltför mycket hack via en 2 Mbit/s internetuppkoppling). För min video verkade detta ge bra kvalitet och inga direkta hack eller buffringsproblem med upplösningen 640x360. En internetanslutning på minst 2 Mbit/s rekommenderas alltså (men annars kan man ju pausa och låta den buffra färdigt).

Här är resultatet av mitt test:

http://blip.tv/file/2306069/

Vad är då fördelen med detta? Tja man slipper skicka upp jättelika filer i överdriven kvalitet som man får göra med youTube för att deras omkomprimering inte ska sabba alltför mycket. I regel får man bättre kvalitet om man undviker onödiga omkomprimeringar och här slipper man alltså detta. Därmed inte sagt att just mitt videoklipp skulle vara bra kvalitet, men det är den kvalitet jag själv valt att lägga upp.

Postad

Ja det stämmer, så nackdelen är att man inte kan söka till slutet av klippet innan det hunnit buffra allting.

Jag testade ett till klipp med 1700 kbit/s video, men då blev det hack på grund av buffring (såvida man inte pausar en stund och låter den buffra färdigt innan man trycker play igen). Så en total medel-bitrate för ljud plus video på ca 1500 kbit/s verkar vara den övre gräns som funkar bra med blip.tv för mig med mitt bredband (jag har 10 Mbit/s). Duger ganska bra för standardupplösningar alltså men lite för klent för HD såvida man inte har lättkomprimerad typ av video.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...