Spider Postad 18 juni 2009 Postad 18 juni 2009 Vet inte om jag är på rätt ställe men jag försöker. Hur känslig är en mikrofon för regn ? Själva kameran är ju ganska lätt att regnskydda men hur gör man med en mikrofon ? 0 Citera
Christian van Caine Postad 18 juni 2009 Postad 18 juni 2009 Vanliga kondensatormickar: Väldigt. Mickar gjorda för tuff hantering, exempelvis Sennheiser MKH-serien eller Schoepps CMIT5 däremot är gjorda för att kunna tåla en hel del. Dock är dom inte helt okänsliga. Det största problemet är ifall det kommer kondens mellan membranen en kondensatorkapsel är gjord av. Det är jobbig att torka dom då & det tar ett bra tag, & yttrar sig bla i rythmiska knäppanden, eller at mick-aset helt enkelt dör helt & hållet tills den torkat. Det finns ett gäng olika regnskydd att köpa som man spänner fast på zeppen i olika kvalitet. Dom kostar en del though, den billigaste jag känner till ligger på 2000:-, så har man inte pengarna eller så stora krav på kvalitet så funkar sittunderlag av segt skumgummi som man kombinerar med porös filt hyggligt. Kan bli tungt utav bara helvetet när det blir blött, speciellt om man har lång boom, men ibland har man inget val :-) 0 Citera
Main_W Postad 21 juni 2009 Postad 21 juni 2009 Vet inte om jag är på rätt ställe men jag försöker. Hur känslig är en mikrofon för regn ? Själva kameran är ju ganska lätt att regnskydda men hur gör man med en mikrofon ? Problem med regnande väder är störljuden, ovanstående tipps lätt ok. För har du ettt regnskydd vill du inte att det ska låta förmycket om det när regndropparna träffar skyddet. Använder du zzeppelinare och lurvigtvindskydd till den så kan det bli så pass mycket vatten och fukt i vindskyddet att det blockerar ljudet eller blir ståendevågor i det. Som ovan skrivit så kan en kondensator mikrofon generera störningar när fukt kommer in i den, men jag antar att man skulle kunna använda en dynamisk mikrofon i större utsträckning i regnande väder, men problemet blir då ljudkvalitén med dynamisk vs kondensator mikrofon 0 Citera
Christian van Caine Postad 21 juni 2009 Postad 21 juni 2009 Njet, dynamiska kommer inte nära nog. Dom lämpar sig bäst för studio & intervju. Det viktiga är att använda ett ganska tungt regnskydd som inte resonerar med en yta som spränger dropparna innan dom slår helt ner. Har testat flera olika kommersiella med mycket gott resultat, men har man inte råd så går det att tillverka bra skydd om man bara tar fasta på stumhet & ett bra täcklager som splittrar dropparna. Finns en slags disk-duk som är väldigt porös & inte suger upp vatten som bör funka väldigt bra som yta! :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.