sitting Postad 16 juni 2009 Postad 16 juni 2009 Konst-Kortfilm, så det ska inte ha någon dialog har jag bestämt. Efter ett bra tag så har jag nu bestämt mig för att lägga upp det jag har skrivit hittills.Man kan ju inte lära sig om man inte tar till sig av andra, så därför tog jag till mig mod att posta. Det är på två sidor just nu...eller 1/2 sida, så jag skulle inte säga att det är ett manus..riktigt. Så kom gärna med förslag på hur jag ska förbättra, utveckla osv =) Detta är mitt första manus, så var snälla! manuset är mer som en tränings sak.Mind Gears.pdf 0 Citera
tomgrejs Postad 17 juni 2009 Postad 17 juni 2009 Tjena. Kul att du la upp ditt manus, självklart kan du lära dig mycket, fortsätt bara skriva. :) Längden på manus spelar ingen roll. I många fall är kortare manus bättre än långa. Och när du skriver konstfilm så spelar det absolut ingen roll. Jag tycker det var intressant. Har dui något intresse av att göra film så föreslår jag att du provar att filma manuset. Då kommer du lära dig ännu mer. Annars kan du bara genom att läsa andras manus också lära dig en hel del. Att kanske utveckla i ditt manus. Du skriver på första sidan att filmen handlar om att finna hopp om förbättring. Vad är hoppet? Som jag förstog det så, ger hon pengar till en fattig pojke. Det är ju snällt. Hopp. sen går hon och dör, hamnar i himlen? Det är väl inte så mycket hopp om dagens värld? Då ger hon väl snarare upp livet, då det inte är värt att leva? Hopp för mig är att göra något i hopp om att det ska påverka världen vi lever, fast att det kanske inte gör det. Som att en liten flicka går fram och tar ett vapen av en soldat och kastar det i sjön. haha. jaa dåligt exempel kanske, men det är ju hopp om en bättre värld kanske. fundera på vad hoppet är och hur du kanske kan göra det lite mer dramatiskt., /tom 0 Citera
sitting Postad 18 juni 2009 Författare Postad 18 juni 2009 Tjena. Kul att du la upp ditt manus, självklart kan du lära dig mycket, fortsätt bara skriva. :) Längden på manus spelar ingen roll. I många fall är kortare manus bättre än långa. Och när du skriver konstfilm så spelar det absolut ingen roll. Jag tycker det var intressant. Har dui något intresse av att göra film så föreslår jag att du provar att filma manuset. Då kommer du lära dig ännu mer. Annars kan du bara genom att läsa andras manus också lära dig en hel del. Att kanske utveckla i ditt manus. Du skriver på första sidan att filmen handlar om att finna hopp om förbättring. Vad är hoppet? Som jag förstog det så, ger hon pengar till en fattig pojke. Det är ju snällt. Hopp. sen går hon och dör, hamnar i himlen? Det är väl inte så mycket hopp om dagens värld? Då ger hon väl snarare upp livet, då det inte är värt att leva? Hopp för mig är att göra något i hopp om att det ska påverka världen vi lever, fast att det kanske inte gör det. Som att en liten flicka går fram och tar ett vapen av en soldat och kastar det i sjön. haha. jaa dåligt exempel kanske, men det är ju hopp om en bättre värld kanske. fundera på vad hoppet är och hur du kanske kan göra det lite mer dramatiskt., /tom Börjar med att säga Tack för att visat intresse! trodde aldrig att någon skulle svara, då voodoofilm ibland är väldigt "tomt" eller tyst. Jo, jag och några kompisar hade tänkt filma det nu under sommaren. Från början hade jag inte med det där med soldaterna, fattiga och den sjuke. därför blev det lite konstigt, med det där med dörren och "himlen/bättre plats" . Jo du har rätt med det där när det gäller hopp, nu när jag tänker på det så är det faktiskt som att hon går och dör...vilket inte alls som jag hade tänkt. Får skriva ut det mer, och låta flickan ta del mer av de olika scenerna, t.ex som du säger när det gäller soldaterna. Tack för tipset! Har du några förslag på att liksom förbättra skriv sättet på något vis? Ha en trevlig dag/midsommar! // Jonathan 0 Citera
tomgrejs Postad 18 juni 2009 Postad 18 juni 2009 jag tycker du skriver bra överlag. man ska inte fastna för mycket på korrewkt formatering och sånt i början. det är alltid själv historien som är det viktiga. i dtt manus har du dock en lite förvirrande sak; " Hon tar ett steg tillbaka och går sedan vidare. Ledsen." Som jag läste det var det kvinnan som satt vid sängen som reste sig och gick. Kanske skriva ut namn på huvudkaraktären så det inte blir lika förvirande? Sen alla scenhuvud kan du kolla över. -scenhuvud är kort information om vilken plats vi är på. soldat eller fattigt barn är inte en plats. EXT. FÖNSTER - DAG - kanske skriva om till Ext. Hus eller villaområde? EXT. SOLDATER - DAG - Ext. Gata? EXT. FATTIGT BARN - DAG - Ext. Gata? Annars är det bara småsaker som inte är viktiga för manuset eller filmen, posta filmen här på voodoofilm sen så fvi får se hur det blev. lycka till /Tom 0 Citera
sitting Postad 20 juni 2009 Författare Postad 20 juni 2009 jag tycker du skriver bra överlag. man ska inte fastna för mycket på korrewkt formatering och sånt i början. det är alltid själv historien som är det viktiga. i dtt manus har du dock en lite förvirrande sak; " Hon tar ett steg tillbaka och går sedan vidare. Ledsen." Som jag läste det var det kvinnan som satt vid sängen som reste sig och gick. Kanske skriva ut namn på huvudkaraktären så det inte blir lika förvirande? Sen alla scenhuvud kan du kolla över. -scenhuvud är kort information om vilken plats vi är på. soldat eller fattigt barn är inte en plats. EXT. FÖNSTER - DAG - kanske skriva om till Ext. Hus eller villaområde? EXT. SOLDATER - DAG - Ext. Gata? EXT. FATTIGT BARN - DAG - Ext. Gata? Annars är det bara småsaker som inte är viktiga för manuset eller filmen, posta filmen här på voodoofilm sen så fvi får se hur det blev. lycka till /Tom tack igen för den gutta tipsen! vill liksom skriva på rätt sätt från början, så man inte lär in sig fel, blir svårare att lära bort =) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.