progressiv1080 Postad 11 juni 2009 Postad 11 juni 2009 Jag vill exportera en ca 30 sekunders sekvens från Avid till quicktime med H264 komprimering. Filmen ska vara 853x480 pixlar. Vad bör jag använda för bitrate för att filmen inte ska bli för tung, men samtidigt hålla god kvalitet? Tacksam för svar så snart som möjligt! 0 Citera
Kimster Postad 11 juni 2009 Postad 11 juni 2009 Det finns inget facit för det där. Det beror på vad bra kvalité är för dig och även vad innehållet konkret är, t.ex. om det är mycket rörligt, med skiftande bakgrunder eller massa stillbilder med blåa himlar. Vidare så är det ju målgruppen som avgör om det är tungt eller inte, och när blir en fil tung? 10MB? 50MB? Hur sak den visas, vilka krav har hårdvara etc. Ta och gör ut 5 varianter med olika inställningar. Den lägsta på 500kbps och den största på 5000kbps och några mitt emellan, så får du en uppfattning. 30sek är ju inget som tar tid att göra. 0 Citera
ronnylov Postad 30 juni 2009 Postad 30 juni 2009 Ett litet tips är att göra upplösningen delbar med 8 eller ännu hellre 16 för att få effektivare kompression (codecen jobbar i block på 8x8 pixlar samt 16x16 pixlar). Alltså beskär den en aning på bredden till 848x480 innan du komprimerar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.