hanssonnr1 Postad 28 maj 2009 Postad 28 maj 2009 En sak som jag stört mig väldigt länge på och som förstör känslan i att se på bra TV-serier är hur amerikanerna filmar 4:3-TV i 16:9. TV-kanalerna där borta i USA skryter stort och brett om widescreenprogram i HD. Men vem bryr sig när de ändå gör materialet för 4:3. Vad menar jag då? Jo, av nån anledning som jag inte kan förstå så verkar det som att de stora bolagen fortfarande anpassar sig efter alla amerikaner som fortfarande sitter hemma och tittar på sina 4:3-apparater som de inte byter ut. Detta kan man också märka på att de säljer DVD-filmer omskalade i en version letterbox och en version PanScan, att väldigt många har gamla TV-apparater. Så när de filmar sina serier så håller de all information i bilden innanför 4:3-linjerna. Ta i princip vilken stor amerikansk TV-serie som helst och pausa när du vill och kolla om du kan hitta nånting i bilden utanför 4:3-ramen. Det kommer du inte att göra. Detta äcklar mig så mycket. De ska leda steg framåt men förstör dom istället. Det gamla klassiska gyllene snittet har dom mördat med en rostig kniv. De framear in allt i mitten och det ser fult ut och när man tänker på det så är det svårt att slappa. Det tar bort så mycket av upplevelsen av bra TV. Detta kan ju också verka som en liten grej att irritera sig över. Det skulle det också kunna ha varit om det inte vore så att detta sprider sig vidare över världen genom personer som inte förstår detta men som har nåt att säga till om. Dom ser de amerikanska bilderna i stora TV-serier och när det sen ska produceras svensk TV så tror dom att det är så det ska se ut. Så många nya fotografer och bildproducenter ser till att frame ansikten och annat mitt i bild, helt utan att nåt är bildmässigt korrekt enligt den gamla skolan. Nu ska det vara mycket luft bakom huvudena. Lika mycket som framför. Det kan vekar som att jag är lite bitter bara men så är inte fallet. Det känns ju bara så tråkigt att med nya möjligheter att skapa bra och fina bilder så jobbas det mot att göra det sämre. Och ju mer och fler som gör dessa fel ju vanligare blir det och vips så är det nån slags standard och det konstnärliga och snygga är helt borta. Nån mer än jag som stört sig på detta eller har några tankar kring det? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.