callo Postad 18 maj 2009 Postad 18 maj 2009 Hej! Ringde idag till Lindqvist Radio Tv, med tanke på att få lite hjälp med att välja kamera. Jag sa till han att ja hade råd med en kamera för ungefär 20-25tusen. Vilket jag tänkte använda till bröllopsfilmning och musikvideo men det han sa att jag skulle behöva en hel del lampor för att filma inomhus med en kamera i den prisklassen. Så han rekommenderade mig en canon hv40 till musikvideo eftersom det är till folk lite häromkring ingen MTV video direkt, och att jag kunde hyra en dyr kamera när jag fick bröllopsuppdrag. Vad tycker ni ? ska man ta en canon hv40 eller har ni nån att rekommendera vid den prisklassen 10-15 tusen. 0 Citera
Pehrbau Postad 19 maj 2009 Postad 19 maj 2009 Jag håller i huvudsak med din talesman med tanke på din målsättning. Filmning av bröllop kan vara ganska komplicerat. Belysningen kan man inte göra mycket åt men vad man kan göra något åt är ljudet. Ljud är ett stort och svårt kapitel vid de flesta typer av filmning. Den kamera du väljer bör absolut ha möjlighet att ansluta extern mikrofon - helst av XLR-typ. Enklare kameror har ofta anslutning för mikrofon med miniplug. Det finns övergångskontakter till lågt pris. När du börjar filma vid festen senare vill du dels få med miljö, gäster, bröllopstårtan och kanske brudparets första dans. Om du bara använder kamerans mikrofon kommer du att bli förvånad över hur mycket (o)ljud som hörs och stör vid t ex ett av talen. Det märks inte när man är med tack vare hur vår hjärna filtrerar ljuden. Mikrofonen filtrerar inte och där hörs massor av hostningar, bestickskrammel och stolskrapningar som är mycket störande. Enda sättet att klara det är antingen en extern mikrofon nära ljudkällan eller kanske en liten bandspelare som placeras nära. Jag har gjort flera bröllop och har då i regel använt tre kameror med två extra mikrofoner som var anslutna till var sin kamera. Den tredje kameran fick ta hand om allmänt miljöljud. Som sagt - börja försiktigt med t ex den föreslagna Canon kameran som ger en utmärkt bild. 0 Citera
Blue Chip Postad 24 maj 2009 Postad 24 maj 2009 Pehrbau vet mer än jag så lyssna, huvudsakligen, på honom. Däremot kan du fundera på, innan projektet blir för stort med enorma lampor, mikrofoner och gubbar som snubblar på sladdar, om du inte bara kan göra en en-kameratagning och lägga på gullig musik istället!? Har du ett filmredigeringsprogram (såklart du har) så kan du lägga in de bådas "ja" i efterhand genom att spela in ljudet med kameran (som kan filma golvet - du vill bara ha "ja". Tänk dock på akustiken - i en kyrksal ekar det något alldeles enorm vaför du kanske kan be dem om att spela in "ja-et" igen i kyrkan någon dag senare (be dem för faen inte samma kväll då de är upptagna med annat!)). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.