Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Det är så att jag hade tänkt göra en konst-kortfilm, om det ens finns något som heter så. Men det ska vara en film med stark bild av färger och sedan ett budskap. Det jag undrar är om det finns något sätt man bör bygga upp sin konst-kortfilm. Vad ska man tänka på när det gäller konst i filmer. Vad är det som gör att det klassas som konst-kortfilm?

// Sitting

Postad

Lite konstiga frågor, konstfilm eller experimentell film är väl vad du vill göra antar jag. Vad som är "konstfilm" är ett så filosofiskt öppet begrepp att det inte går att svara på, konst är enligt mig vad som än är skapat ur naturens kaos osv. Dvs. vad fan du vill.

När det gäller uppbyggnad av en konstfilm är det väl bäst att bygga uppe en ungefärlig idé av vad man vill göra i huvudet, resten är bara common sense. Konstfilm är rätt fritt, så man kan göra lite som man vill.

För lite inspiration, vad jag anser vara "bra" konstfilm, sök på Stan Brakhage på youtube, samt David Lynchs tidiga kortfilmer (the Grandmother osv.)

Här haru del 1 av typ 3 delar från The Grandmother på Youtube. Jag diggar den för att den är sjuk, har bra ljudatmosfär och har samtidigt en tanke bakom sig. (en misshandlad pojkes förhållande till sin mormor):

http://www.youtube.com/watch?v=8VaI1v0CIlA

Postad
Lite konstiga frågor, konstfilm eller experimentell film är väl vad du vill göra antar jag. Vad som är "konstfilm" är ett så filosofiskt öppet begrepp att det inte går att svara på, konst är enligt mig vad som än är skapat ur naturens kaos osv. Dvs. vad fan du vill.

När det gäller uppbyggnad av en konstfilm är det väl bäst att bygga uppe en ungefärlig idé av vad man vill göra i huvudet, resten är bara common sense. Konstfilm är rätt fritt, så man kan göra lite som man vill.

För lite inspiration, vad jag anser vara "bra" konstfilm, sök på Stan Brakhage på youtube, samt David Lynchs tidiga kortfilmer (the Grandmother osv.)

Här haru del 1 av typ 3 delar från The Grandmother på Youtube. Jag diggar den för att den är sjuk, har bra ljudatmosfär och har samtidigt en tanke bakom sig. (en misshandlad pojkes förhållande till sin mormor):

http://www.youtube.com/watch?v=8VaI1v0CIlA

tack för tipsen, The Grandmother var riktigt sjuk :P

Postad
tack för tipsen, The Grandmother var riktigt sjuk :P

Jo visst är den! Inte för sjuk hoppas jag? Konstfilm ska ju uppröra enligt mig, du väljer ju så klart själv vart gränsen går men konstfilm, per min definition, får gärna äckla och uppröra.

• 2 veckor senare...
Postad
Jo visst är den! Inte för sjuk hoppas jag? Konstfilm ska ju uppröra enligt mig, du väljer ju så klart själv vart gränsen går men konstfilm, per min definition, får gärna äckla och uppröra.

jo, konst ska ju var lite annorlunda =) får knåpa vidare på mitt manus ;)

• 3 veckor senare...
Postad

okej, idag vaknade jag med en fråga; Bör man lämna förmånga/förstora frågor obesvarade? ett exempel skulle kunna vara: vem huvudpersonen är? Liksom låta tittarna själv sätta svaret på den frågan.

Hur skriver man i ett manus när man tar upp typ samma område som scenen innan utspelade sig, och vad ska man tänka på när man sätter titel på scener?

t.ex

EXE. FÖNSTER - Morgon eller skriver man bara dag/natt?

Hanna stannar vid ett FÖNSTER och kollar in.

INT. FRUKOST BORD - Morgon

En FAMILJ sitter vid ett matbord, frukost. en MAN & KVINNA, tre barn som är fulla av energi.

Mannen viker upp en morgontidning, fixar till tidningen och ler åt SIN kvinna, Hon ler tillbaka, lägger fram hans frukost, två mackor och en kopp kaffe.

EXE. FÖNSTER - Morgon ska man döpa det till samma som förra scenen eller ska man använda sig av intercut? Intercut på svenska?

Hanna backar bakåt ett steg och går sedan vidare...

Jag är fortfarande ny på detta, så var snäll, denna "manus" bit skrev jag nyss och är bara ett exempel, för att underlätta förstående av mig fråga.

Om ni skulle ha tips på att kunna skriva om biten bättre så skrev då gärna, all hjälp förbättrar min utveckling och kanske även eran.

Ha en trevlig dag!

// Sitting

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...