Gå till innehåll

Musik på fest


Jockzon

Recommended Posts

I ett filmprojekt där jag ska redigera filmen ska en scen utspela sig på en fest. För att få bästa kvalitet på musiken ska jag lägga in den i filmen efteråt. Nu undrar jag hur man får musiken att låta som om den kommer från en musikanläggning t ex en stereo i festlokalen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Lyssna noga när dom spelar musik "ur högtalarna" på vilken rulle som helst, det är INTE ur högtalarna, su du kan lätt & ledigt spela upp den i stort sett hur du vill så länge något i bilden talar om att det är högtalarmusik :)

 

However, om du vill ge sken av ett uteställe med möe bröl & slammer, så kan du lägga tung distig kompression, notchfiltrera ut en massa mellanregister, skära bort allt över 11-13KHz, & lägga ett lätt & luftigt reverb med kort kling-tid på :)

Bäst blir det om du använder en multiband-kompressor & kör HÅRD j***a kompression på basen & lättare på dom andra registren. Då kan du dessutom döda midden direkt i kompressorn :)

Sen behövs det givetvis bakgrundssorl för att få det bra i en pub exempelvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...