Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja, jag köpte en en panasonic hmc151 för ett tag sedan. Jag är jäkligt nöjd med kameran. hitintills har redigerat en del grejer med den genom att konvertera materialet till dvcpro och sedan klippt det i premiere. Är dock inte riktigt nöjd med kvaliteten när man konverterat det. Det ser klart bättre ut innan konverteringen.

Nu skaffade jag en ny burk, en core i7 920, för att kunna redigera avchd native men jag får gröna dropouts när jag renderar och tittar på filmerna. Jag använder avchd presetet. Någon som vet vad det kan bero på?

Postad
Nu skaffade jag en ny burk, en core i7 920, för att kunna redigera avchd native men jag får gröna dropouts när jag renderar och tittar på filmerna. Jag använder avchd presetet. Någon som vet vad det kan bero på?

- Vilken version av Premiere Pro, 4.0.0 eller 4.0.1?

- Vad är Rec Format inställt på i kameran?

- Är Prerec Mode On eller Off i kameran?

- Vilket AVCHD Preset använder du dig av i Premiere Pro?

- Vad renderar du ut från Premiere Pro?

- Hur tittar du på dom utrenderade filmerna, i vilka program?

Postad
- Vilken version av Premiere Pro, 4.0.0 eller 4.0.1?

Jag har 4.0.1

- Vad är Rec Format inställt på i kameran?

PH 1080p 25f

- Är Prerec Mode On eller Off i kameran?

prerec är av

- Vilket AVCHD Preset använder du dig av i Premiere Pro?

1080i går att se på tidslinjen men resulterar i att vissa klipp får en grön bild som flashar lite då och då. Vissa klipp blinkar grönt hela tiden. Andra är bättre.

Om man använder AVCHD 1080p presetet vill den rendera och det pallar jag inte riktigt även fast det funkar klocka. Man vill ju bara dra ner det på tidslinjen och börja arbeta och inte sitta och mecka med förrendering.

Jag har testat samtliga presets inklusive xdcam hd och xdcam ex.

- Vad renderar du ut från Premiere Pro?

flv 1080p jag gjorde det bara lite snabbt för att se om den gröna skiten följde med och testa hur snabbt det gick. Bör kanske tillägga att det gröna junket inte uppträder på samma ställe när det är utrenderat som när man tittar på det i tidslinjen.

- Hur tittar du på dom utrenderade filmerna, i vilka program?

Spelar inte någon roll vilket program man tittar i. Gröna blinket är där hela tiden.

Postad
Bör kanske tillägga att det gröna junket inte uppträder på samma ställe när det är utrenderat som när man tittar på det i tidslinjen.

Det görna junket, är det hela bildrutan som blir grön eller hur blir det? Posta gärna en filmsnutt så att man får se hur det ser ut. :)

Jag har haft lite liknande problem. Då var det bildrutor från början av klipp som upprepades i början av klippet och även där såg det olika ut på Timeline och skilde sig även åt på utrenderade versioner. Jag har dock inte sett gröna rutor dyka upp någon gång.

Jag fick liknande problem med vanlig DV häromdagen. Då löste jag det genom att manuellt ta bort Media Cache Files samt Media Cache Database. När jag sedan kollade igen så fungerade allt ok.

För att hitta dom, gå till Edit > Preferences > Media och kolla i vilka mappar dom ligger i. Stäng sedan Premiere Pro och ta bort mapparna manuellt. Dom kommer att återskapas nästa gång du startar Premiere Pro.

Öppna sedan ett Project och testa och se hur det går nu. :)

Jag tycker att fördelarna med att konvertera filerna till ett annat mer lättredigerat format utan att tveka är att föredra. Jag hade undvikit DVCPro HD och försökt hitta en codec som konverterar 1920x1080 till just 1920x1080, tex Cineform Neo Scene. Jag har också sett att filer konverterade till DVCPro HD tappar skärpa. Jag har fått för mig att det har att göra med att man inte behåller filernas PAR vid konvertering till DVCPro HD, men jag har inte forskat tillräckligt mycket för att vara säker på det.

Postad
Det görna junket, är det hela bildrutan som blir grön eller hur blir det? Posta gärna en filmsnutt så att man får se hur det ser ut. :)

Ja det är hela bildrutan som blir grön. Det sjuka är ju att det är en helt ny installation. Bör alltså inte finnas cachade filer. Jag tror det hela beror på att jag försökte köra 1080p filer i 1080i presetet. det är ju självklart att det borde krångla till sig.

Det konstiga är ju att premiere vill rendera klippen när man lägger ner dem på tidslinjen i 1080p presetet. Tycker en core i7 920 överklockad till 3Ghz med 3gb ddr3 minne borde klara av det.

Vad är det som bestämmer om premiere vill rendera filerna eller inte? Har det med prestandan på datorn att göra eller är det bara något automatiskt den gör genom att jämföra filen med presetet?

Postad
Bör alltså inte finnas cachade filer.

Jo, det gör det.

Det konstiga är ju att premiere vill rendera klippen när man lägger ner dem på tidslinjen i 1080p presetet.

1080p-filer från HMC151 verkar vara interlaceade och skall redigeras i ett 1080i Preset. After Effects säger att filerna är Upper Fileds First.

Tycker en core i7 920 överklockad till 3Ghz med 3gb ddr3 minne borde klara av det.

Överklockade datorer kan ibland ställa till problem vid videoredigering. Så prova att radera dom mappar jag skrev om tidigare och klocka ner datorn till normalklock och testa, eller prova ett alternativ åt gången.

Vad är det som bestämmer om premiere vill rendera filerna eller inte?

Det bestäms av om filen matchar det Preset man använder sig av. Så fort det är en mis match blir det rött på Timeline.

Postad

Överklockade datorer kan ibland ställa till problem vid videoredigering. Så prova att radera dom mappar jag skrev om tidigare och klocka ner datorn till normalklock och testa, eller prova ett alternativ åt gången.

Blev mycket mycket bättre när jag klockade ner den. Blir fortfarande grönt i slutet på det jag renderar ut. skall testa och rendera ut i lite olika format och swe om det blir någon skilnad

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...