Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Är ny på forumet och började med att läsa diverse trådar ang. mina frågor, men vet inte hur mkt klokare jag blev så väljer o starta en tråd ändå, även om ämnena säkert diskuterats innan.

Läget är som sådant att jag och några polare har planer på o göra en film som skall säljas, det kommer vara en film om diverse olika jakter på våra svenska rovdjur.

Tre oss har varsin Canon HF10, och en annan kille har en DVD-kamera. Canonen filmar väl i .mt2s format, och DVD-kamerans format verkar vara .VOM

Jag har tidigare redigerat i Pinnacle Studio v. 9 tror jag det var.

Men undrar nu vilket program ni rekommenderar som klarar av båda dessa format och som är ganska lättanvänt men ändå har de lite funktioner o leka med?

Om videoredigeringen blir för komplicerad för tex. våra datorer (redigering av HD-filmer kräver en hel del av datorerna har jag förstått), finns det några studios för videoredigering man kan hyra in sig på ett par dagar som ni kan rekommendera som har bra utrustning utan att man blir ruinerad totalt?

Ja det var dom frågorna jag kom på för stunden, hoppas ni kan upplysa mig så man blir lite klokare på köpet...

Mvh Rasmus

Postad

m2ts filerna är ett hårt komprimerat format och kräver en hel del av både program och dator för att hanteras. Vad gäller DVD-filerna så är dom komprimerade i MPEG2 och också krävande att redigera.

Din dator bör ha ganska mycket kraft och två fysiskt separata hårddiskar där program och system ligger på en disk och alla videofiler och tillhörande arbetsfiler som redigeringsprogrammet kräver ligger på den andra disken. Eftersom särskilt m2ts filerna blir väldigt stora vid uppackning behöver du också gott om plats.

Står det inte i manualerna i kamerorna hur man bör gå tillväga för att hantera materialet?

Kolla vad t ex den senaste versionen av Adobe Premiere Elements klarar. Vilka filtyper/format kan användas och vad är minimikraven på datorn som programmet kräver. Programmet kostar inte mycket och ger mycket för pengarna (särskilt om man köper hela paketet som också inkluderar Photoshop Elements). De krav som programmet har på datorn är absolut minimum och ett gott råd är att ha en dator som är betydligt kraftfullare.

Att hyra redigeringstid kostar mycket särskilt när man saknar erfarenhet. Att ha egna grejor har den väldiga fördelen att man i lugn och ro kan lägga mycket tid att lära sig grunderna för redigering när man själv vill till engångskostnad och till kostnad av ens egen tid och inte av någon annans mer kvalificerade tid. Det är en ganska lång inlärningstid men man har efter ett tag väldigt roligt.

Steget efter mitt förslag Premiere Elements är mer kvalificerade program som t ex Premiere Pro, Avid, Sony Vegas och GrassValley Edius 5 för PC och Final Cut Pro för Mac. Alla dessa program kan väsentligt mycket mer, kostar också flerdubbelt och har väldigt mycket längre lärotid. I stället kan de med rätt filmat råmaterial och rätt person vid tangenterna ge helt professionellt resultat.

Sedan till sist - välkommen till forumet!

Postad

Tackar så mycket för svar!

Fick med ett program som heter ImageMixer till min Canon hf 10, som jag installerat på min bärbara dator och den klarar även av att redigera filmerna som jag filmat på min Canon med det programmet. Men jag kan inte öppna filerna som är filmade på polarens DVD-kamera med formatet .VOB

Så behöver ett program som man inte "växer ur" med en gång som klarar båda filformaten isåfall. Vilket program anses som dom bättre av dom mer avancerade?

Om man har en budget på någon tusenlapp kan vi säga.

Mvh Rasmus

Postad

Slänger in ytterligare en fråga med en gång.

Laddade hem en testversion av Sony Vegas v.8, och när jag lägger in filmer av formatet .VOB så visas dom bara ett par sekunder, som dom inte vore längre fast dom är på flera minuter?

Vad kan det bero på? I windows mediaspelare kan jag se hela filmen, men i vlc osv så blir det samma sak som i Vegas...

Postad

Gör ett experiment genom att byta filändelse på någon av vob filerna från .vob till .mpg. Du kan prova att göra detta i Windows Movie Meker som är inbyggt i din PC eller i Vegas.

Vegas klara det mesta. Strukturen på DVD är speciell. Det finns bup, ifo och vob filer. Prova att öppna någon av vob-filerna i Vegas och prova också någon ifo fil.

Den kameran som använder DVD medium hade väl också med något program?

Generellt är det betydligt mer komplicerat att redigera material som är sparat med den typ av kompression som används på HD och DVD. Det vanliga för de flesta kameror är DV där varje bild komprimeras för sig och lätt kan användas direkt i de flesta program. På de två typer av kodning du har är det betydligt svårare eftersom metoden för kodning är mycket mer avancerad och där bara en del bilder är komprimerade i sin helhet (referensbilder) och mellanliggande bilder bara får information om vad som skiljer dem från närliggande referensbilder. Det innebär också att man inte kan klippa var som helst utan måste hålla reda på var intilliggande referensbilder ligger. Detta kräver mer avancerade redigeringsprogram.

Det finns folk här på forumet som kan det här och förhoppningsvis kommer någon av dem med ett tips om hur de har gjort.

Lycka till!

Postad

Gick inte bättre när jag tog in filen i windows moviemaker och sparade om den.

Finns det något bra converter-program som man kan ladda hem gratis?

Mvh

Postad

Testade den men förstod mig inte på det direkt.

Laddat hem de flesta program hittat när jag sökt på Google, men antingen kostar dom pengar, konverterar bara halva filmen, är obegripliga, eller så blir kvalitén värdelös...

Inga andra tips på program?...

Postad

Här flödade inte svaren direkt ;-)

Behöver fortfarande lite hjälp med ovanstående frågor.

Sen undrar jag vilket program ni hade rekomenderat för filmredigering när man främst behöver dom grundläggande verktygen som att enkelt o smidigt kunna klippa filmen, lägga till nya ljudfiler, lite texter osv, med kravet att allt ska flyta på och inte att ljudet ska hamna efter bilden som det gjorde med Pinnacle när jag arbetade med det för ett par år sedan.

Eller tips på någon studio som man kan hyra in sig på som inte kostar några tusen kr i timmen ;-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...