Gå till innehåll

Infusion (dropp) i arm från påse.


c3400

Recommended Posts

Hej hej.

 

Var får jag tag på (billiga) droppåsar?

 

Jag ska filmatisera Platons liknelse om grottan (http://sv.wikipedia.org/wiki/Platons_grottliknelse), i modern tid.

Fångarna kommer vara fastkedjade i en källare istället för en grotta, och istället för en brinnande eld bakom dem, står en Overhead-apparat.

Platons text förklarar inte hur fångarna har överlevt hela sina liv i grottan. Detta är självklart inte relevant eftersom texten handlar om filosofi och inte biologi. Jag tänker att för nästan 2500 år sedan fanns inte många sätt att ge en människa näring förutom med mat och vatten, men i min moderna filmatisering kan jag använda infusion.

 

Men men MEN hur? Jag har inga droppåsar. Lavemangspåsar är inte särskilt lika. En fryspåse vatten med snöre/sladd/slang blir inte så värst verklighetstroget.

 

Jag vill dessutom, när en fånge ska släppas fri från sina kedjor, rycka ut droppslangen med en viss mängd våld, och antar att det borde blöda lite då.

Sedan släpas fången upp ur grottan (upp för källartrappan) och ut i det bländande solljuset.

 

Engelska wikipedia har några bra bilder som har inspirerat mig. Jag vill att det ska vara så likt som möjligt. De två översta bilderna här tycker jag är mest intressanta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Intravenous_therapy

 

Dela med er av era tankar!

Jag uppskattar alla svar! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Som alltid då det gäller medicinska rekvisita, så är det enklare att vända sig till en vetrinär än till en läkare. Eller till företag som säljer till vetrinärer. precis samma materiel och mediciner som i "människovård" är belagda med alla möjliga restriktioner, kan ibland köpas av vem som helst i djurvården. Just dropp är jag dock skeptisk till att man kan köpa hur som helst. man måste ju trots allt ha utbildning för att få sätta ett sådant.

 

Däremot borde du kanske höra runt lokalt om någon vetrinär har ett förbrukat dropp som du kan få ta - om du inte begär att få med nålen, utan bara själva påsen ska det nog inte vara omöjligt alls.

Jag har sjlv lånat in utrustning från vetrinärer genom åren - det är bara att ringa runt tills man hittar en som säger ja (eller gå dit och ha med en påse kanelbullar - bullar makes the wheels go round) ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bor i Senegal just nu, och här kan man hitta sjukhusavfall slängt bredvid vägen. En massa medecin och flaskor, och även blodiga slangar. Om man gick runt och rotade lite, så skulle man säkert kunna hitta blodpåsar, men det ska man nog inte göra om man inte vill få Hepatit A. Nu är ju detta ovidkommande, eftersom du, c3400, antagligen bor i Sverige (eller?). Men jag tänkte bara att det skulle vara en intressant kommentar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan du inte ändra storyn lite, lite så att de växt upp i fångenskap? i alla fall så kan de ju ha en fångvaktare som kommer med mat till dem. Jag har läst Platons liknelse för ett par år sen, den är riktigt intressant. Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nu fått tag på en droppåse!

Den kommer från lasarettet i Helsingborg, är oanvänd och innehåller "Ringer - acetat" från Fresenius Kabi. Den kom utan slangar eller nålar eller liknande och var antagligen därför inte belagd med (så värst många) restriktioner. Den var däremot rätt så dyr, så jag fick bara en.

 

Det återstår att få tag på två till, för jag vill ha tre.

 

Det var dock inte aktuellt att ge mig några tomma droppåsar, på grund av "smittorisken", sades det.

 

Den påsen jag har nu kommer hur som helst bli mycket bra!

I djuraffären har jag köpt tunna genomskinliga slangar avsedda för syresättning av akvarievatten. Jag har haft sönder en kulspetspenna och använt plasthylsorna på slangen. Det och lite medicinsk tejp mot huden kommer bli snyggt.

 

Jonis Film: Ah, det låter ohygieniskt! Hepatit A vill jag inte ha. Och ja, jag bor i Sverige.. tur det då, kanske. :)

 

ZOOK: Enligt liknelsen har de levt kedjade i grottan sedan barndomen. Det behöver jag inte ändra på. Men just det med att någon kommer och ger dem mat är jag tveksam till. Då skulle de behöva vara medvetna om sina egna kroppar, om sina munnar och magar, medvetna om att det finns mat att äta. Kanske till och med medvetna om att det finns en människa som kommer med mat..! Poängen med grottliknelsen är att fångarna inte vet att de är fångar, eftersom fångenskapen är den enda verklighet de upplevt. Det är för dem den enda sanningen och det enda rätta.:l

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt liknelsen har de levt kedjade i grottan sedan barndomen. Det behöver jag inte ändra på. Men just det med att någon kommer och ger dem mat är jag tveksam till. Då skulle de behöva vara medvetna om sina egna kroppar, om sina munnar och magar, medvetna om att det finns mat att äta. Kanske till och med medvetna om att det finns en människa som kommer med mat..!

Poängen med grottliknelsen är att fångarna inte vet att de är fångar, eftersom fångenskapen är den enda verklighet de upplevt. Det är för dem den enda sanningen och det enda rätta.:l

 

någon borde ju komma och byta droppåsar. eller ska dom vara i ett rum bredvid med slangen igenom ett hål i väggen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fångarna är sällan ensamma i grottan, eftersom det finns "skuggspelare" som visar bilder för dem genom OH-apparaten. Droppåsarna kan hänga bakom fångarna. De går alltså att byta ut utan att fångarna ser något annat än skuggor. Fångarna behöver inte heller använda sina munnar.

 

Tack för alla tankar!

Jag är minst lika tacksam för ännu fler! Någon som sitter på två droppåsar i Helsingborgsområdet, till exempel? :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...