Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Yebo!

Ska uppgradera till en Intel Core 2 Duo 8500, men vet inte riktigt vilket chipset man bör välja.

Med AMD fanns en helvetisk massa rent efterblivna bekymmer som exempelvis okontrollerbar IRQ-hantering bland annat, problem som iof inte gick att lösa as such, men som gick att hålla till minimum genom att framför allt byta från pissigt nVidia-chipset till AMD.

Nu undrar jag om nån har koll på hur det ligger till med Intel-kompatibla chipset?

Har kastat ett öga på P45 som verkar (än så länge) helt okey, men hur är det i praktiken som arbets-grund?

Går det att lita på i professionella sammanhang, eller är det avsett för grafikkåta gamers??

Hittade ett Intel X58 i en Frost-burk, men dom moderkort jag hittat so far med sånna har varit en bra bit utanför vad jag är villig att lägga.

• 2 veckor senare...
Postad

intels chipset brukar vara bra. Själv kör jag P35 men det är för att P45 inte hade kommit ut när jag köpte mitt moderkort. Tror inte det ska vara några problem med P45 och E8500.

Å andra sidan verkar AMD Phenom II 940 vara en riktigt prisvärd processor just nu (eftersom de sänkt priset på 940 inför lanseringen av Phenom II 955 som bara är lite bättre) så om du kan tänka dig AMD så skulle jag rekommendera att kika på en sådan. Den kostar ungefär lika mycket som E8500 men det är quad core istället för dual core.

Postad

Nyet, inga problem där inte! P45 har funkar fint som snus faktiskt! :-)

Blev ett Gigabyte-kort utan några &%¤#¤% gamer-funktioner & P45-chips, & nu är allt stabilt som hayvan :-)

AMD är bra till spel, men till ljud är dom fullständigt värdelösa. Dom jävla asen har, för att få upp hastigheten, bland mycket mycket annat fifflat med IRQ-hanteringen & hur minnet arbetar, så speciellt proffsljudkort tenderar hata dom. Att sen kombinera med Asus visade sig vara ett FETT misstag det med.

Går att få det att fungera tillräckligt för att kunna jobba med det, men det blir aldrig verkligen bra.

Jeez...

För mig kommer det bli Intel, Gigabyte & Scythe (kylning) lång tid framöver :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...