Gå till innehåll

får suddiga och prickiga rutor när jag överför filmen till datorn(panasonic nv-gs80)

Recommended Posts

Postad

hej

Jag använder panasonic nv-gs80, bildkvalitén på videon/filmen är ass bra, spec när man spela upp det på TV, och ibland på datorn. men ibland när jag överför en film till datorn så får jag prickiga och suddiga rutor, det gör så att bildkvalitén försämras,och jobbigt o se. Om någon har samma problem som jag eller vet vad det kan beror på,, snälla hjäälp mig.

Jag använder dv band, överför med firewire. har windows vista home premium 64 bitars. kan ni rekomendera nån bra film redigerings program som är helt gratis. tackar!..

Postad

Jag gissar på att det är ett överföringsproblem eftersom filmen är bra när du spelar från kameran direkt till TVn.

Då kan det vara antingen 1394-porten (firewire) eller kanske mer troligt att din hårddisk inte hinner med helt. Det bör helst vara en fysiskt separat disk som är defragmenterad och alltså har stora sammanliggande platser där filen kan sparas.

Det kan också bero på det program du använder vid inläsningen. Vistas MovieMaker bör klara det men det är möjligt att du måste kolla att programmet sparar filen i DV-format och inte i något annat t ex wmv.

Postad
Jag gissar på att det är ett överföringsproblem eftersom filmen är bra när du spelar från kameran direkt till TVn.

Då kan det vara antingen 1394-porten (firewire) eller kanske mer troligt att din hårddisk inte hinner med helt. Det bör helst vara en fysiskt separat disk som är defragmenterad och alltså har stora sammanliggande platser där filen kan sparas.

Det kan också bero på det program du använder vid inläsningen. Vistas MovieMaker bör klara det men det är möjligt att du måste kolla att programmet sparar filen i DV-format och inte i något annat t ex wmv.

jag tror inte att det är fel på hårdisken.. det kan bero på firewire... eller moviemaker... hur sparar jag det i dv format då?? ..

kan ni rekomendera nån bra film redigerings program som är helt gratis.

Postad

Snackade som av en ren händelse med en kille som hade exakt samma problem (iofs en Dell-burk men ändå). I hans fall var det firewirekortet som inte hade drivrutiner för Vista 64. Trots att Dell levererat maskinen komplett med firewirekortet monterat. Nytt kort så funkade allt.

/Max

Postad

jag tror att min movie maker converterar så att filen/filmen får kass kvalité...

Kan ingen nämna någon bra film redigerings program som är bra och desutom gratis

Postad

Funkar allt som det ska (inkl kameran) så ska inte Movie Maker göra något alls med materialet (förutsatt att du överför materialet som DV). Mao - ser det kass ut ibland, även som original DV AVI-filer, är det något som är galet...

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...