Gå till innehåll

Sämre kvalité på pappersbilder


Meikäläinen

Recommended Posts

Detta hör inte riktigt hem i ett forum som diskuterar smalfilm.

Men ändå undrar jag om någon här ännu fotograferar stillbilder på negativ färgfilm och om den isåfall har upplevt några kvalitets förändringar i och med att papperskopiorna idag framställs i samma maskin som bilder från en digitalkamera.

Jag tycker i alla fall att papperskopior av färgnegativ gjorda på foto-affärer ser nästan likadana ut som om de vore tagna med en digitalkamera. Således har bilderna sämre färgåtergivning än vad de har om man till exempel jämför med papperskopior från 1990-talet av bilder tagna under liknande omständigheter.

Är det bara jag som upplever det som om de vore så eller har andra likande erfarenheter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp, idag scannas ditt neg och printas på samma sätt som med digitalbilder.

På den goda tiden så belystes pappret på traditionell väg.

 

Scannern i fotoapparaterna är inte så bra kan tilläggas. Det du kan göra åt saken är att scanna själv och lämna in.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om man lämnar in sina bilder på konsum så förstår jag inte varför det skulle vara någon kvalitetsförlust. Men man brukar ju kunna ha lite koll, och hålla en konversation med den lokala fotobutiken som gör bilderna på plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nog påpekat till foto-affären att bilderna blir annorlunda nu mot förr, men det är inte som de skulle vilja erkänna att den nya tekniken försämrar bilderna. Allt blir ju bara bättre! (icke!)

Tänkte jag skulle göra ett vetenskapligt test och söka fram negativ från 90-talet och motsvarande papperskopia och låta göra en nya kopia av negativet. Då får man ju se om det är i kopieringen som felet finns ifall den nya kopian blir sämre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...