Erik dP Postad 11 april 2009 Postad 11 april 2009 Jag har läst tester om Sanyo Xacti VPC-HD2000 som förutom att den spelar in i 1080p även slår andra kameror vid dåliga ljusförhållanden (källa: camcorderinfo.com): http://www.camcorderinfo.com/content/Sanyo-Xacti-VPC-HD2000-Camcorder-Review-36280.htm# Nu när den dyker upp i Europa så verkar den ha 60p istället för 50p. Den har också en s-videoutgång med PAL eller NTSC. Hur funkar omvandlingen mellan 60p och 50i? Inte bara för denna kamera, utan även för de kameror som filmar 30p i Europa? Min tanke var möjligheten att överföra video till en standard-DV-kamera för vidare redigering då jag har en slö dator. Kan en 60p eller 30p kamera, om nu 60p & 50p inte längre medför några problem med PAL/NTSC-omvandling, ändå få problem med ljuskällor som flimmrar i 50 Hz. 60p kanske är att föredra då datorvärlden verkar vara mer åt NTSC-frekvenshållet? Eller ska man hålla sig ifrån en sådan kamera trots toppbetyg? 0 Citera
kennethm Postad 13 april 2009 Postad 13 april 2009 Nu när den dyker upp i Europa så verkar den ha 60p istället för 50p. Den har också en s-videoutgång med PAL eller NTSC. Hur funkar omvandlingen mellan 60p och 50i? Inte bara för denna kamera, utan även för de kameror som filmar 30p i Europa? Min tanke var möjligheten att överföra video till en standard-DV-kamera för vidare redigering då jag har en slö dator. Jag har en äldre Xacti-camera med 30p. Den droppar helt enkelt rutor till 25p som sen körs ut som 50i. Blir alltså rätt ryckigt om man kör ut direkt till en äkta PAL bildrörs-TV. Övergången från 60p till 50i borde bli kanske hälften så ryckigt. Borde inte ett TV-kort till datorn som kan läsa NTSC lösa ditt problem? Dock tror jag nog du kan få in dina filer även i en långsam dator och skala ner dom först till något du kan editera med. Kan ju stå och tugga över natten eller så. Du måste ju liksom spara över filerna till backup på DVD:er eller externa diskar. Kan en 60p eller 30p kamera, om nu 60p & 50p inte längre medför några problem med PAL/NTSC-omvandling, ändå få problem med ljuskällor som flimmrar i 50 Hz. Min Xacti har ett antiflicker-filter som tar bort flimmer vid behov. Märkte av lite blinkande ibland men det försvann helt med filtret aktivt. 60p kanske är att föredra då datorvärlden verkar vara mer åt NTSC-frekvenshållet? Eller ska man hålla sig ifrån en sådan kamera trots toppbetyg? 60p ger ju bättre rörelsedetektering än 50p och dessutom har ju konkurrenterna bara 50i som egentligen är skit! Här har Sanyo kört om alla inkl. BluRay-standarden. Om budgeten är tight så är det faktiskt rätt smart att köpa denna prisvärda kamera. Tänk dock på att stabilisera kameran lite när du filmar. Typ ett vanligt billigt fotostativ med till hälften utdragna ben funkar bra handhållet. Varianten med ett snöre mellan kamerans fäste och en bricka som man står på ska du också kolla upp. Med spänt snöre så kan du filma stabilt även utan OIS... Vill man sen ändå göra en PAL-DVD till tant Agda eller så, så finns det gratisprogram som åtminstone klarar att omvandla från 29.97 till 25 fps i princip helt utan vare sig ryck eller artefakter i bilden. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.