Videoapelsin Postad 4 april 2009 Postad 4 april 2009 Hej! Precis som rubriken antyder, jag håller på att rendera en fil i PAL DV från Sony Vegas 5. Jag är jättenöjd med hur allting ser ut och hur bra kvalitén blir, däremot så blir det en liten, ljus linje överst i bild som jag stör mig väldigt mycket på. När jag spelar upp filen i Windows Media Player så finns linjen där, dock så skakar den och vibrerar litegrann, vilket förstör harmonin i bilderna. Spelar jag upp filen i VLC Media Player eller GOM Player så vibrarar den inte, men är istället ljus och lite irriterande. Hela bilden får en svag, men märkbar "Bevel and emboss"-effekt. Renderar jag filen i Xvid eller .wmv exempelvis så finns inte linjen där, däremot blir kvalitén sämre. NTSC DV ger samma, fula linje. Hur ska jag bli kvitt detta? 0 Citera
Max_H Postad 4 april 2009 Postad 4 april 2009 Troligen en synksignal. Du ser den inte i en TV för den försvinner "bakom" tevens överkant. Men i Mediaplayer/VLC/etc syns hela bilden och därmed även linen. Croppa bort den. /Max 0 Citera
Videoapelsin Postad 4 april 2009 Författare Postad 4 april 2009 Troligen en synksignal. Du ser den inte i en TV för den försvinner "bakom" tevens överkant. Men i Mediaplayer/VLC/etc syns hela bilden och därmed även linen. Croppa bort den. /Max Tack för hjälpen. Projektor på skärm, hur tror du att det blir där? Ska testa att se den på TV ikväll, så får vi se. Hur jag än croppar så ju dock linjen kvar, alltid högst upp, i alla bilder. 0 Citera
Max_H Postad 4 april 2009 Postad 4 april 2009 Kör du ut den som ett klipp som har synksignal (MPEG för DVD, DV, mfl) "tror" jag iaf att den kommer att vara där just pga att den måste kunna synka med en teve. //M 0 Citera
ronnylov Postad 6 april 2009 Postad 6 april 2009 Den behövs inte behövs för synkning med TV, sådant sköter DVD-spelare, DV-kamera mfl om i hårdvaran. Du kan croppa bort den och ersätta med svart för att inte sabba upplösningen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.