Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är stillbildsfotograf med planer på att göra en del seriösa försök att utnyttja filmfunktionen i min nya 5d mark2. Behöver därför en stativlösning som ger lite snyggare panoreringsmöjligheter än min nuvarande kulled.

Är det en dålig idé att köpa endast ett Manfrotto 701HDV huvud och montera på mitt nuvarande stativ, ett kolfiberstativ av Benro med tre "fria" ben som är tillräckligt stabild för stillbilder.

Tack på förhand

//Mårten

Postad

Det du kommer sakna på ditt stillbildsstativ är nivelleringskulan som används för att få kameran i nivå. Utan dem får du pilla med längden på benen vilket kan bli jobbigt.

Om du ska använda 5d med tie 70-200/2.8 så behöver du ett stativhuvud med kraftigare fjärder tex 501 HDV.

/KN

Postad

"nivelleringskulan" , det var ett nytt ord för mig, men jag tror att jag förstår vad du menar. Tror dock att jag slänger iväg en beställning ändå och ser hur det blir, har inte riktigt ekonomi till mer än huvudet nu ändå.

Det kommer dröja rätt länge innan jag slänger på ett 70-200 2.8. Har endast kitgluggen 24-105 nu och kommer i första hand skaffa fasta normal-gluggar innan jag går på tele-sidan så ekipaget kommer nog inte väga mer än 2.5kg, får jag råd med tyngre gluggar kan jag nog kosta på mig ett kraftigare stativhuvud också.

Tack för svar

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...