Twilight_Zound Postad 27 mars 2009 Postad 27 mars 2009 Hej hopp i etern... Blev hänvisad hit från Studio Forum då jag är på jakt efter ett "gratis"/Billigt inspelningsprogram för datorn... Vad har jag... AMD Phenom Quadcore 3Gb Ram Nvidia 8800GT Grafik kort Hauppage WinTV HVR1200 TV Kort Windows VISTA32 Cam: Panasonic NV-DS15EG.. Kopplar den via AV/Out till WinHaupp SVIDEO Vad jag har provat redan: Windows Media Center...Får det INTE att fungera... Windows Mediaplayer...Nope... CamStudio...Njaa...Måste ha bild först och det får jag inte till.. Någon som är hugad att ge råd och tips. And remember: Jag är en RIKTIG nOOb i detta ämne..Behandla mig därefter 0 Citera
beta75 Postad 27 mars 2009 Postad 27 mars 2009 Den kameran verkar ha en iLink (även kallad firewire). Med den kopplad till din dator kan du föra över filmerna utan kvalitetsförlust. Förutsatt att du har en kontakt på din dator. Sen använder du Windows Movie Maker som skall finnas i ditt system redan. I från det programmet kontrollerar du kameran via firewire och importerar alla dina klipp och redigerar enkelt. Har du ingen firewire port på datorn så kan du köpa ett kort för ett par hundralappar. Kolla att du verkligen har en på kameran också. De ser ofta lite olika ut, 4 polig lite mindre på kameran och 6 polig lite större i datorn. /KN 0 Citera
Twilight_Zound Postad 27 mars 2009 Författare Postad 27 mars 2009 Hej...Tack för det snabba svaret... Glömde nämna att jag inte har andra kablar än de jag nämde ovan...AV/Out --> SVIDEO... Jag testade nämligen Windows movie Maker men den sa STOPP OCH BELÄGG...kablar saknas... 0 Citera
beta75 Postad 27 mars 2009 Postad 27 mars 2009 Men om du har firewire i både datorn och kamera så är det bara att punga ut en hundring för att få en kabel, borde finnas i varje radio/tv/datorhandel. /KN 0 Citera
Twilight_Zound Postad 27 mars 2009 Författare Postad 27 mars 2009 Ok...Googlade lite på kablaget... Det jag ska ha till min uppsättnig är alltså en 6/4 pins kabel... 6an ska in i datorn Firewire och fyran i Camen? 0 Citera
Twilight_Zound Postad 27 mars 2009 Författare Postad 27 mars 2009 Hehehe...Här går det undan... 59:- på JME Data 0 Citera
beta75 Postad 27 mars 2009 Postad 27 mars 2009 Kolla att du har portarna på kameran och datorn först bara! /KN 0 Citera
beta75 Postad 27 mars 2009 Postad 27 mars 2009 Ok...Googlade lite på kablaget... Det jag ska ha till min uppsättnig är alltså en 6/4 pins kabel... 6an ska in i datorn Firewire och fyran i Camen? Korrekt. Om datorn har en 6 pin kontakt och kameran en 4 pin. 0 Citera
Twilight_Zound Postad 27 mars 2009 Författare Postad 27 mars 2009 Camen har 4 vad jag kan se... Datorn har ? 1394...Men vad jag kan se så det 3pin uppe och 3 nere... Är det rätt? EDIT: Beställt kabel.. 0 Citera
Twilight_Zound Postad 30 mars 2009 Författare Postad 30 mars 2009 Fick kabeln idag...Funkar alldeles utmärkt. Nu skippar vi dvd´n och drar in filmen i datorn utan omvägar... Tackar igen för hjälpen.. Kommer nog bli en del filmande och "producerande" framåt.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.